Tag din bestyrelse alvorligt – det handler om virksomhedens overlevelse

Pas på at ”hyggesludderen og revisoren” ikke overtager bestyrelseslokalet. Små og mellemstore virksomheder står overfor store udfordringer på globale og digitale markeder. Den professionelle bestyrelse kan måske gøre en forskel. UCL udbyder ny uddannelse for bestyrelser, bestyrelsesmedlemmer og virksomhedsledere med start i januar 2021.

Dato: 11.09.2020 - Forfatter: Søren Jensen

Den gennemsnitlige levetid for virksomheder på det amerikanske Standard & Poors 500-indeks i 1964 var 33 år, mens den i 2027 forventes af være på bare 12 år. 60.000 bestyrelser i danske virksomheder har derfor store og vigtige opgaver foran sig for at sikre danske virksomheders fremtidige livsgrundlag:

”Der er brug for, at danske bestyrelser er professionelle og skarpe. Det handler både om at vide, hvilket ansvar og risiko man siger ja til som bestyrelse og bestyrelsesmedlem, og om at bestyrelserne er bevidste om, hvordan de bedst og effektivt går ind i virksomhedens udvikling. Det er ikke noget, man bare gør. Det er professionel opgave, der kræver kompetencer. Analyser viser, at bestyrelser i små og mellemstore virksomheder kan have gavn af at uddanne og dygtiggøre deres bestyrelsesmedlemmer til de forretningskritiske opgaver. Derfor har vi etableret den nye uddannelse”, fortæller Jens Linder, chefkonsulent i Ledelse og Organisation, fra UCL.

Danmark er et lille land med en åben økonomi, hvor vi i høj grad lever af at sælge produkter og ydelser på tværs af grænser. Dette giver muligheder også for små og mellemstore virksomheder på den meget større spilleplade, men på den anden side gør det også, at virksomhederne skal være ekstra skarpe for ikke at tabe kampen hverken lokalt eller globalt til større, bedre eller smartere spillere.

Det indebærer en række strategiske dilemmaer. Lidt groft sagt skal bestyrelserne være vågne og undgå, at bestyrelsesarbejdet kommer til at handle om spændende samtaler og regnskaber. ”Hyggesludderen og revisoren må holdes i skak” og ikke dominere bestyrelseslokalet. Der er brug for professionel fokus på:

  • At automatisere compliance-delen i et professionelt set up i forhold til rapportering således, at bestyrelsen skal benytte mindst muligt tid på dette.
  • At udarbejde tilbundsgående analyser af markedssituation, konkurrenter, automatiseringsmuligheder og digitaliseringsmuligheder.
  • At få direktion, udvalg og arbejdsgrupper til at opstille udviklingsscenarier for virksomheden og bring dette ind i bestyrelseslokalet.
  • At få etableret et match mellem den overordnet værdiskabende strategi og bestyrelsens kompetencer.

Jens Linder oplever, at professionalisering af danske bestyrelsers arbejde bliver set som vigtigere og vigtigere mange steder:

”Bestyrelsesarbejde er et ansvarsfuldt job, hvor alle, uanset baggrund og præferencer, skal arbejde for virksomhedens bedste. Bestyrelsens medlemmer har ofte forskellige forudsætninger og kompetencer, men rammer, regler og vilkår er fælles for hele bestyrelsens arbejde. Derfor er det så vigtigt, at nye bestyrelsesmedlemmer bliver klædt godt på, og at virksomhedens ledelse er meget bevidst om, hvordan de bruger deres bestyrelser bedst og til hvad”.

Kort sagt pointerer Jens Linder, at det at være bestyrelsesmedlem er en så vigtig opgave for virksomheden, at det bør blive en selvfølgelighed at sikre, at alle bestyrelsesmedlemmer er klædt optimalt på til den ansvarsfulde opgave.

”Der er ingen garantier for virksomheders overlevelse i en turbulent og uforudsigelig verden. Specielt de seneste år har vist os, at forudsætningerne for at drive virksomhed kan ændres drastisk og hurtigt. Bestyrelsens rolle kan vise sig at være den udslagsgivende faktor”, siger Jens Linder.

På UCL’s bestyrelsesuddannelse bringer erfarne profiler fra erhvervslivet og bestyrelsesgangene deres viden i spil i løbet af uddannelsen, så deltagerne kan blive bedst muligt klædt på gennem cases fra det praktiske liv. På uddannelsen inddrages de gældende regler for bestyrelsesarbejde og den nyeste viden om strategiudvikling i den nye digitale verden.

Det første uddannelsesforløb starter i januar 2021, og blandt underviserne og oplægsholderne kan du her udover UCL’s erfarne konsulenter bl.a. møde Hans Henrik Banke, advokat v. Focus Advokater, Poul Jørgensen, tidligere erhvervsdirektør i Nordea og Ole Friis fra Odense Økonomirådgivning. Uddannelsen forløber over 3 x 2 intensive dage i januar, februar og marts 2021.

Vil du vide mere:

Læs mere og tilmeld dig her

Jens Linder, chefkonsulent Arbejder bl.a. med forretningsudvikling, lederuddannelser og virksomhedsrådgivning

Mød Jens Linder

Jens Linder er underviser, forfatter og chefkonsulent i Ledelse og Organisation hos UCL. Han er uddannet navigatør, lærer og master i ledelse. 

Jens Linder er programleder på Blue Diploma, den maritime diplomuddannelse i ledelse, hvor han har særligt fokus på forretningsudvikling og virksomhedsrådgivning. 

Jens er desuden en af forgangsmændene for den nye bestyrelsesuddannelse i UCL.

Jens Linder

20417675

jeli@ucl.dk 

Vil du modtage lignende indhold direkte i din indbakke?