Medier og kommunikation

Diplomuddannelse

Interesserer du dig for medier og teknologi, og vil du være med til at implementere det i undervisnings- og læringsmiljøer på skolen? Så er uddannelsesretningen Medier og kommunikation noget for dig.

Uddannelsesretningen er en del af den pædagogiske diplomuddannelse 

Vær med til at udvikle medie-, teknologi- og kommunikationsprocesser

Medier og digitale teknologier er vigtige elementer i børns, unges og voksnes socialisering og læreprocesser, men de skal bruges rigtigt. Med den pædagogiske diplomuddannelse i medier og kommunikation får du kompetencerne til at arbejde med brugen af medier og teknologi i undervisningen.

Formålet med uddannelsen er, at du:

  • kan indgå i mediepædagogisk og -didaktisk videndeling og organisationsudvikling
  • kan påtage dig ansvaret for udviklingen af medie-, teknologi- og kommunikationsprocesser i undervisningen
  • kan vejlede mediepædagogisk og -didaktisk og organisationsperspektiv.

Medie uddannelsen giver dig

  • viden om mediernes betydning for børns, unges og voksnes socialiserings- og læreprocesser
  • forståelse for børns, unges og voksnes vilkår for mediedannelse
  • indsigt i mediepædagogiske og -didaktiske læreprocesser og læringsformer.
  • viden om forholdet mellem fag, pædagogik og teknologi.

Målgruppe

Uddannelsen er målrettet lærere, pædagoger og andre professionelle, der ønsker at styrke deres kompetencer i mediepædagogik og –didaktik, læringsteknologi, undervisning og vejledning i den medialiserede skole.

Indhold og niveau

Uddannelsen er en Pædagogisk diplomuddannelse, som omfatter 60 ECTS og består af fem moduler (2 obligatoriske og 3 valgmoduler) samt et afgangsprojekt.

Uddannelsen kan gennemføres på deltid over maksimalt 6 år.

Fag

Obligatoriske moduler (samlet 15 ECTS)

3 valgfrie moduler (samlet 30 ECTS)


For at opnå en pædagogisk diplomuddannelse i Medier og kommunikation, skal mindst 20 ECTS-point bestå af retningsspecifikke moduler.

Moduler svarende til maksimalt 10 ECTS-point kan vælges fra rækken af de fælles valgfrie moduler, fra andre pædagogiske uddannelsesretninger eller fra andre diplomfagområder, med mindre andet er anført under den enkelte uddannelsesretning.

Afgangsprojekt (15 ECTS)

Afgangsprojekt pædagogisk diplomuddannelse 

Trine Lippert, Lektor og uddannelsesfaglig koordinator Studievejleder
Jane Ahrendt Studiesekretær
Steffen Skovdal, konsulent Arbejder bl.a. med udvikling af diplom- og akademiuddannelser på det pædagogiske område

Moduler og opbygning

15 ECTS Obligatoriske moduler
10 ECTS Valgfrie moduler
20 ECTS Retningsbestemte moduler
15 ECTS Afgangsprojekt

Adgangskrav

For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.

  1. En uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang videregående uddannelse.
  2. To års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene

Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.

Her skal du søge om en realkompetencevurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.

Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.

Realkompetencevurdering

Ansøgning

Du tilmelder dig elektronisk på det enkelte modul. Husk at vedlægge dokumentation for din uddannelse og din praksiserfaring.

60.000 - 85.000 kr., afhængig af hvilke moduler du vælger.
Du betaler hvert modul for sig.

Der er gode muligheder for at få hele eller dele af en efteruddannelse betalt.

Tilskud til efteruddannelse

Trine Lippert, Lektor og uddannelsesfaglig koordinator Studievejleder
Jane Ahrendt Studiesekretær
Steffen Skovdal, konsulent Arbejder bl.a. med udvikling af diplom- og akademiuddannelser på det pædagogiske område

Har du spørgsmål?

Gratis vejledning

Vores kompetente vejledere sidder altid klar til at hjælpe dig med at træffe det rigtige valg. 

Telefon
63 18 30 00

Telefontid
Mandag-Torsdag kl. 7.30-15.30
Fredag kl. 7.30-15.00