Det tænkende klasserum i praksis

Kursus

På kurset vil du gennem arbejdet med opgaver af undersøgende karakter blive introduceret til dele af Peter Liljedahls tanker om det tænkende klasserum.

Se datoer

Det tænkende klasserum i indskolingen og på mellemtrinnet

Fagligt indhold

Hvem vil ikke gerne have tænkende og reflekterende elever, der arbejder engageret og nysgerrigt?

På kurset vil vi beskæftige os med, hvordan vi kan skabe sådan en praksis. Vi skal arbejde med

  • hvordan vi kommer godt i gang med mere undersøgende opgaver
  • hvordan vi kan ”åbne” matematikbogens opgaver, så de bliver mere undersøgende
  • hvordan vi kan vægte processen højere en selve produktet
  • hvordan vi kan samle op og evaluere

Udbytte

Efter kurset vil du

  • let kunne gå i gang med at planlægge en undervisning, der indeholder flere af principperne fra Det Tænkende Klasserum
  • gennemføre flere af opgaverne fra kurset til dine egne klasser
  • ”oversætte” matematikbogens opgaver, så de bliver mere undersøgende

Målgruppen:

Kurset er for dig, der underviser i matematik i indskolingen eller på mellemtrinnet.

Er du ikke i målgruppen?

Fortvivl ikke, vi har årligt mere end 300 kurser. Skulle vi mod forventning ikke have et, som passer til dig, så er vores konsulenter og undervisere specialiserede i at lave skræddersyede forløb. Kontakt os på cfu-kursus@ucl.dk for at høre mere.

Forplejning

Kurset er inkl. forplejning.

Rikke Teglskov Konsulent, Matematik
Hanne Reinhold Piekut Kursussekretær

Se datoer

Forløb