Grammatik i kontekst i dansk, tysk og engelsk

Kursus

Få ideer til, hvordan grammatikundervisningens i tre af skolens sprogfag kan være en nøgle for børn og unge til at udvikle skriftsprogskompetencer.

Se datoer

Ideer til grammatikundervisning i skolens tre sprogfag.

Fagligt indhold

Grammatikundervisningen er en nøgle for de fleste børn og unge til at udvikle stærke skriftsprogskompetencer. Undersøgelser, senest Gramma3, har vist, at skolens tre sprogfag samarbejder begrænset om grammatikundervisningen. Og vurderingen er, at eleverne kan få et stort udbytte, når de tre sprogfag samarbejder.

Kurset giver fælles viden om og konkrete ideer til, hvordan du som enten engelsk-, tysk- eller dansklærer med bestemte didaktiske greb kan tilrettelægge en kontekstualiseret grammatikundervisning.

Udbytte

  • Fælles viden om kontekstualiseret grammatikundervisning i engelsk, tysk og dansk
  • Ideer til at arbejde kontekstualiseret i 4.-10. klasse målrettet dit sprogfag.
  • Ideer til læremidler, der kan understøtte en kontekstualiseret grammatikundervisning i dit sprogfag.
  • Møde sproglærere, der ligesom dig er nysgerrige på, hvordan I kan nytænke og samtænke grammatikundervisningen i tre sprogfag i grundskolen.

Når du tilmelder dig kurset, skal du vælge, hvilket sprogfag du ønsker at arbejde på dagen.

Målgruppen

Engelsk-, tysk- og dansklærere i 4.-10. klasse

Er du ikke i målgruppen?

Fortvivl ikke, vi har årligt mere end 300 kurser. Skulle vi mod forventning ikke have et, som passer til dig, så er vores konsulenter og undervisere specialiserede i at lave skræddersyede forløb. Kontakt os på cfu-kursus@ucl.dk for at høre mere.

Forplejning

Kurset er inkl. forplejning. 

Marianne Vincent Ancker Konsulent, Engelsk
Marie Elmegaard Pedersen Konsulent, dansk mellemtrin og Pædagogisk Læringscenter
Helle Serup Pædagogisk konsulent i tysk
Hanne Reinhold Piekut Kursussekretær

Se datoer

Forløb