Twine - faglige interaktive historier og escaperooms i alle fag

Kursus

Bring fagligheden i spil på kreative og udfordrende måder i alle fag. Handlingen udvikler sig på baggrund af de valg modtageren foretager. Lær et par simple scripts og ALLE er i gang.

Tilmeld

Dyrk elevernes forestillingsevne, skabertrang og kreativitet i alle fag.

Fagligt indhold

Indstigningshøjden i Twine er meget lav. I sin simpleste form, vil selv elever fra 3. klasse vil hurtigt kunne mestre at programmere og skabe en interaktiv historie. Til gengæld er mulighederne for at skabe interaktivitet mange og kun fantasien sætter grænserne. På kurset fordyber du dig derfor i Twine på 3 niveauer.

  • Niveau 1: Skab simpel interaktivetet og spring mellem ”siderne” i din fortælling.
  • Niveau 2: Lær at skabe stemningsfuld grafik, stemmer og lyde til at underbygge handlingen i fortællingen.
  • Niveau 3: Brug variabler til at holde styr på hvad man samler op, om døre eller kister er låste eller åbne, programmer og indsæt små spilelementer, gæt quizzer og gåder, indtast hemmelige koder og lav det vildeste escaperoom!

Der tages afsæt i gennemførte undervisningsforløb, best practice og der vises eleveksempler. CFU har udviklet en Twine hjemmeside til direkte brug i undervisningen sammen med eleverne og alle øvelser og eksempler gennemgået på dagen, er tilgængelige på websiden til fremtidig brug. Der perspektiveres til at skabe interaktive fortællinger i f.eks. samfundsfag, historie, dansk, matematik, naturfag og sprogfag samt til at stille skarpt på computationel tankegang, design og programmering i teknologiforståelse.

Udbytte

Efter kurset har du masser af idéer til hvordan faglige interaktive fortællinger, eventyr og escaperooms kan understøtte det faglige indhold på en kreativ og udfordrende måde i mange fag. Du kender til en håndfuld af de mest nødvendige programmeringskoncepter i Twine. Du er didaktisk klædt på til hvordan du kan støtte processen bedst, så elevernes produktioner oser af kvalitet og læring. Du går hjem med et website fuld at eksempler og øvelser lige til at bruge i undervisningen eller til at genopfriske dagens indhold, når det passer dig. 

Målgruppen

Kurset er for alle undervisere. Elever fra 3.-10.klasse kan i høj grad udfordre deres faglige kreativitet og forestillingsevne gennem stigende kompleksitetsniveau jo ældre eleverne er. Kun fantasien sætter grænserne. Husk computer, ikke iPad.

Er du ikke i målgruppen?

Fortvivl ikke, vi har årligt mere end 300 kurser. Skulle vi mod forventning ikke have et, som passer til dig, så er vores konsulenter og undervisere specialiserede i at lave skræddersyede forløb. Kontakt os på cfu-kursus@ucl.dk for at høre mere.

Forplejning

Kurset er inkl. frokost og kaffe/the med kage.

Ole Andersen Konsulent, IT og teknologi og Naturfag
Ture Reimer-Mattesen Konsulent, IT og teknologi
Ulrich Pedersen Dahl Konsulent, IT og teknologi og Naturfag
Hanne Reinhold Dinesen Kursussekretær
Karina Lund Kursussekretær
Tilmeld

Forløb