Bliv klar til afgangsprøven i idræt

Kursus

Afgangsprøven i idræt har konsekvenser for, hvordan man tilrettelægger idrætsundervisningen. Dét sætter vi fokus på, så eleverne lærer mere og bliver klar til prøven.

Tilmeld kursus

Målgruppe

Idrætslærere i overbygningen.

Formål

At klæde idrætslærerne bedst muligt på til at forberede og afvikle afgangsprøven i idræt uden at det bliver ”teach-to-the-test” i idrætsundervisningen.

Afgangsprøven i idrætsfaget vil i 2019 blive afviklet for femte gang. Der er blevet gjort vidt forskellige erfaringer – alt lige fra at have haft idræt som udtræksfag flere gange til endnu ikke ”at have fået lov” til at tage eleverne op til afgangsprøve i idræt. Ligeledes har nogen haft gode erfaringer, hvor elever er blomstret op og virkelig har vist, at de har lært noget. Der er elever, som for alvor har fordybet sig i idrætsfaget og har fået en god oplevelse med at gå til prøve, mens andre elever, der har haft svært ved at arbejde med det valgte tema i praksisprogrammet og indgå konstruktivt i gruppearbejdet.

Afgangsprøven har konsekvenser for, hvordan man tilrettelægger idrætsundervisningen, så den på bedst mulig vis understøtter elevernes tilegnelse af slutmålet.

Indhold

Vi vil arbejde ud fra spørgsmålene:

  • Hvordan kan man arbejde struktureret med sin årsplan, så det prøveforberedende arbejde bliver lettere for både lærere og elever?
    • Du vil få konkrete idéer og forslag til årsplaner, der sikrer sammenhæng i idrætsundervisningen på det enkelte klassetrin og på tværs af klassetrin.
  • Hvordan kan man arbejde tydeligt med temaer i undervisningen, så det bliver nemmere for eleverne at få temaet frem i praksisprogrammet.
    • Du vil få konkrete eksempler på gode temaer og viden om hvordan man kan arbejde med temaer på en ny måde.
  • Hvordan kan man arbejde med teori i idrætsundervisningen, så eleverne kan byde mere kvalificeret ind til den reflekterende samtale i forbindelse med prøven.

Du vil få konkrete teoritekster og modeller samt viden om forskellige metoder til at inddrage teori i idrætsundervisningen.

Helt konkret vil programmet være:

  • Velkommen og introduktion til dagens indhold
  • Kort intro til afgangsprøven – hvad er ændret i den sidst opdaterede prøvevejledning
  • Den gode årsplan som udgangspunkt for den gode idrætsundervisning
  • De gode temaer i idrætsundervisningen og til prøven
  • Inddragelse af teori i idrætsundervisningen
  • Opsamling og tak for i dag

Anvendelse

Undervisningen vil foregå som en vekselvirkning mellem korte præsentationer, dialog, refleksion og udvikling af deltagernes idrætsundervisning, så deltagerne tager hjem med konkrete produkter.

Forplejning

Kurset er inkl. forplejning.

Undervisningsdage

  • Torsdag 8. august kl. 09.00-15.00
  • Torsdag 22. august kl. 09.00-15.00
Kathrine Henriksen
Kathrine Henriksen Kursussekretær
Sussi Skjoldan
Sussi Skjoldan Kursussekretær
Tilmeld kursus

8. august 2019 - Odense M