Matematisk opmærksomhed i børnehaveklassen

Kursus

I børnehaveklassen grundlægges barnets forestillinger om hvad faget matematik ”er for en fisk” – fagets identitet. Det er også her det faglige fundament påbegyndes.

Tilmeld kursus

Målgruppe

Børnehaveklasseledere og pædagoger i indskolingen.

Formål

Formålet med kurset er at arbejde med, hvad målene omkring matematisk opmærksomhed dækker – altså hvad skal læres? Dette på en praksis og hverdagsrelevant måde.

Indhold

I arbejdet med ”matematisk opmærksomhed” påbegyndes arbejdet med tal, antal, figurer og ikke mindst det matematiske sprog. Der dannes et fundament, som er forudsætning for at få en god start på faget.

Vi vil starte med at se lidt på forskellige læringsteorier.

Derefter går vi i gang med det praktiske arbejde med at konkretisere de gældende færdigheds- og vidensmål. Det vil vi gøre gennem arbejdet med mange eksemplariske praktiske opgaver. Endvidere vil vi arbejde med den faglige baggrund for arbejdet med tal, antal, det at tælle, plus og minus, figurer og mønstre.

Der vil også blive give eksempler på, hvordan man kan arbejde med synlige mål for både børn og forældre.

Du skal til anden kursusdag selv medbringe en matematikaktivitet, der fungerer godt, og som du vil dele med andre.

Anvendelse

På kurset vil der være masser af inspiration til matematikaktiviteter, der styrker elevernes læring – lige til at tage med ”hjem” og afprøve.

Forplejning

Kurset er inkl. forplejning

Kathrine Henriksen
Kathrine Henriksen Kursussekretær
Sussi Skjoldan
Sussi Skjoldan Kursussekretær
Tilmeld kursus

2. september 2019 - Odense M