Generationsledelse

Med et kursus i Forandringsledelse får du redskaberne til at kunne håndtere de udfordringer, der kan opstå i forbindelse med forandringer såsom fusioner, økonomiske stramninger og konkurrencesituationer. Du får en større forståelse for, hvad en forandringsproces giver af både muligheder og udfordringer. Du bliver derfor bedre i stand til at italesætte den ramme for forandringerne, som gør dine medarbejdere eller kollegaer i stand til at navigere i processen med et større overblik og højere motivation. Du lærer om dine egne udfordringer i forandringsprocesser, og du får værktøjerne til at forudsige, forbedre og udvikle dine reaktionsmønstre. Modulet hører under akademiuddannelsen i Ledelse og kan tages som en del af den fulde akademiuddannelse eller som et enkeltfag.

  • Forandringsmodeller og teorier
  • Generationsledelse
  • Kommunikation som forandringsværktøj
  • Ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser
  • Forandringspsykologi
  • Planlægning og gennemførelse af forandringsprocesser (konkrete værktøjer)

Eksamen: Mundtlig prøve med udgangspunkt i et individuelt kort projekt (maks. 8 sider). Projektet skal indeholde problemstilling, metodeovervejelser og metodevalg, analyse og konklusion.

Varighed: 5 dage samt forberedelse før og selvstudie efter. Det er vigtigt, at du forbereder dig før, under og efter modulet. Via online platform får du adgang til forberedelse og materialer til modulet.

Afholdes: Modulet afholdes på Almegårds kaserne og gennemføres af UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Særligt for dette forløb: Forløbet udløser 10 ECTS-point ved bestået eksamen

Studieordning for Generationsledelse (side 47-48)

Modulet er særligt målrettet dig, der er mellemleder eller medarbejder, og som har behov for nye redskaber, når du skal forholde dig til forandring og forandringsprocesser.

Temaer

Mandag

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

Tema 1

Introduktion til generationsledelse

Inklusion og psykologisk tryghed

Forandringsprocesser og generationsskifte

Ledelse af diversitet og inklusion

Opsamling og integration af læring

Tema 2

Forandringsledelse og demografi

Kommunikation på tværs af generationer

Strategier for involvering og engagement

Udvikling af inkluderende arbejdspladser

Udvikling af egen ledelsesstil

Tema 3

Generationstyper og karakteristika

Modstand mod forandring og generationsperspektiver

Kultur og værdier i multigenerationelle teams

Teorier om generationsledelse

Præsentation af refleksionsopgaver

Tema 4

Ledelsesudfordringer på tværs af generationer

Ledelsesstile og generationspræferencer

Casearbejde: generationskonflikter

Facilitering af samarbejde og læring

Plan for implementering i egen praksis

Tema 5

Diversitet som strategisk ressource

Intergenerationel læring

Refleksion over egen ledelsespraksis

Ledelse i praksis: simulation og feedback

Evaluering og afslutning

 

Ret til ændringer forbeholdes!

Mandag: kl. 08.00 - 15.30

Tirsdag: kl. 07.30 - 15.30

Onsdag: kl. 07.30 - 15.30

Torsdag: kl. 07.30 – 15.30

Fredag: kl. 07.30 - 13.00

Uddannelsesleder og vejleder

Jesper Hjort 
jehj@ucl.dk

 

Chefkonsulent 

Marie Nørgaard Laursen 
40 22 87 48/mnla@ucl.dk