På denne side finder du værktøj, der skal understøtte samarbejdet mellem kommunal akut udekørende sygepleje og biokemiske afdelinger i forbindelse med brugen af POCT-udstyr.
Formålet med værktøjet er at understøtte det tværprofessionelle og tværsektorielt samarbejde mellem kommunal akut udekørende sygepleje, der anvender POCT-udstyr, og biokemiske afdelinger.
Værktøjet henvender sig især til relevante personale på biokemiske afdelinger men også til relevant personale i kommunerne, der skal indgå i udvikling af kvalitetsprocedurer for POCT-analyser i kommunalt regi.
Værktøjskassen er udviklet på baggrund af resultaterne fra et forskningsprojekt, som er udsprunget på baggrund af problematikker i forbindelse med kvalitetsprocedure af POCT-analyser ved nyetablering af kommunal akut udekørende sygepleje. I dag skal kommunerne leve op til kvalitetsstandarder for kommunale akutfunktioner, men dokumentet indeholder ingen standard for, hvordan der skal kvalitetssikres. Dansk Institut for Ekstern Kvalitetssikring for Laboratorier i Sundhedssektoren (DEKS) har udformet anbefalinger for håndtering af kvaliteten af POCT i blandt andet kommunerne, hvor det bl.a. anbefales at kvalitetssikringen skal foregå i samarbejde med biokemiske afdelinger. Der er dog ofte barrierer i det tværsektorielle og tværprofessionelle samarbejde, men det vil have en positiv effekt, hvis man udnytter hinandens kompetencer både på tværs af sektorer og professioner, hvilket i sidste ende vil gavn er/patienten.
Ledelse for akut udekørende sygepleje
Opsætning af kvalitetssikring skal tilpasses den enkelte kommune
IT-programmer
Involvering af relevant personale
Kvalitetssikring af både præ-, ana- og postanalytiske forhold
Inklusion af alt personale, som udfører POCT-analyser
Relation til den kvalitetsansvarlige bioanalytiker
Sikre både præ-, ana og postanlytiske forhold i kvalitetssikringsproceduren
Mangler link