I Center for Anvendt Skoleforskning arbejder en lang række forskere og undervisere på læreruddannelsen med at undersøge, udforske og udvikle ny viden om skolen og dens praksis i et nært samarbejde med skoler og lærerstuderende.
Ph.d.-projekts titel:
Hvilken viden former læreres undervisningspraksis? Og hvilken rolle spiller forskning?
Beskrivelse af projektet:
Ph.d.-projektet undersøger, hvilken viden folkeskolelærere trækker på i deres undervisningspraksis, og særligt hvilken rolle forskning spiller heri. Ydermere handler projektet om, hvordan folkeskolen kan være med til at samskabe og kvalificere forskning på undervisningsområdet, og være med til at sikre forskningens anvendelighed i praksis.
Projektet er forankret på Aalborg Universitet i Købehavn ved Humanomics Research Centre samt UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, og er bevilget af Det Nationale Ph.d.-råd for Uddannelsesforskning under Uddannelses-og Forskningsministeriet.
Der arbejdes med:
Vidensomsætning, evidensbasering, lærerpraksis, forskningsimpact
Ph.d.-projektets titel:
Skrivning og skriversubjektivitet i et posthumanistisk perspektiv
Beskrivelse af projektet:
Ph.d.-projektet undersøger skrivning, skriversubjektivitet og materialitet i danskfaget i et posthumanistisk perspektiv, med fokus på hvordan skrivning og skrivere produceres i relationerne mellem humane og nonhumane aktører i klasserummet. Projektet undersøger og udvikler posthumanistiske tilgange til både skriveundervisning og -forskning, herunder alternative tilgange til videodata i skoleforskning.
Projektet er tilknyttet ILD-lab ved Institut for Kultur og Læring, AAU samt UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, og er bevilget af Det Nationale Ph.d.-råd for Uddannelsesforskning under Uddannelses-og Forskningsministeriet.
Der arbejdes med:
Skrivepædagogik, skriversubjektivitet, posthumanisme, videometodologi
Ph.d.-projektets titel:
Materialitetsensitiv læreruddannelsesdidaktik – når læreruddannere eksplicit rammesætter legende tilgange til læring i interaktion med materialiteterne i UCL’s Playlabs
Beskrivelse af projektet:
Ph.d.-projektet bidrager til udviklingen af professionsdidaktik ved at frembringe viden om, hvordan læreruddannere kan rammesætte legende tilgange til læring i interaktion med materialiteterne i UCL’s PlayLabs, og hvordan læreruddannere igennem eksplicitering af deres didaktiske valg kan udvikle en eksemplarisk læreruddannelsesdidaktik.
Studiets hypotese er, at en ændret praksisarkitektur (Kemmis et al, 2014) kan understøtte nye måder at tale, handle og indgå relationer på i rammesætningen af legende tilgange til læring, og at læreruddannere gennem explicit modelling (Lunenberg et al, 2007) kan udvikle en andenordensdidaktisk praksis, hvor de, som led i argumentative dialoger, udvikler og giver studerende adgang til et didaktisk sprog om rammesætning af legende tilgange til læring i et materialitetsensitivt perspektiv.
Projektet er tilknyttet Institut for Kommunikation og Psykologi v. Aalborg Universitet samt Center for Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund v. UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Der arbejdes med:
Læreruddannelsesdidaktik, playful learning, materialitet, modelling, design based research