Center for Anvendt Skoleforskning (CAS) gennemfører, samler og formidler praksisorienteret forskning i skole, fag og undervisning.
Center for Anvendt Skoleforskning (CAS) er et forskningscenter, der siden 2015 har stået bag en række større landsdækkende forskningsprojekter. Centret ledes af forskningschef Thomas Illum Hansen og er indlejret i afdelingen for Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Center for Anvendt Skoleforskning samler en række videncentre og forsknings- og udviklingsprojekter på skoleområdet. Centret og dets aktiviteter er bl.a. kendetegnet ved at arbejde tæt sammen med skoler og læreruddannelser med henblik på at skabe ny og praksisrelevant viden.
Centrets forskere arbejder med en bred vifte af pædagogiske og didaktiske problemstillinger og har særligt fokus på:
Centrets aktiviteter er organiseret i en række videncentre (se nedenfor) med hver deres selvstændige profil og organisering samt i to store programmer som fokuserer på almendidaktiske og fagdidaktiske problemstillinger. Desuden samler centret kompetencer fra læreruddannelsen, forskningsafdelingen og efteruddannelsen i en række mindre og større forsknings- og udviklingsprojekter.
Center for Anvendt Skoleforskning huser eller har andel i følgende videncentre inden for forskning i skole, undervisning og fag: