Eksperter: Drop de nationale test i skolen

En gruppe eksperter har netop afleveret en lang række anbefalinger til udformningen af de kommende nationale test i folkeskolen. Men i virkeligheden er det en rigtig dårlig ide at teste eleverne, mener UCL-forsker Tine Nielsen, som er med i gruppen.

Dato: 13.09.2023 - Forfatter: Eva Rymann

De nye nationale test i folkeskolen bør udformes, så de kan blive et pædagogisk redskab til lærerne, lyder anbefalingen fra den ekspertgruppe, der i går afleverede en lang række anbefalinger til Folkeskolens Nationale Færdighedstest. De nye test skal efter planen indføres i skoleåret 2026/27.

Men faktisk bør man helt lade være med at teste skoleelever.

Så klart lyder budskabet nu fra to af eksperterne i gruppen, professor Jeppe Bundsgaard, DPU, og lektor Tine Nielsen, psykolog og forsker ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

”Jeg mener, at man helst skal lade være med at teste børn,” siger Tine Nielsen til Folkeskolen.dk.

”Men hvis man absolut vil teste, så skal det være for elevernes og lærernes skyld og ikke fordi, man vil bruge testene som et styringsredskab,” fortsætter hun og henviser til, at de nationale test tidligere hovedsagelig har været brugt som et styringsredskab og ikke som et pædagogisk værktøj for den enkelte lærer.

Lærerne kender allerede resultatet

Tine Nielsen mener desuden, at testene ikke prisen værd, hverken målt i penge eller lærernes og elevernes tid.

”Det er jo så himmelråbende dyrt at udvikle de her test, og spørgsmålet er, om lærerne ikke allerede godt kender resultatet. Når man som lærer er sammen med en klasse i undervisningen, er det jo ikke så svært at finde ud af, hvem der er fagligt svagere end de andre, så man kan undersøge sagen og hjælpe eleverne,” siger Tine Nielsen til folkeskolen.dk.

De to eksperters forslag om at skrinlægge de nationale test er imidlertid ikke blevet en del af rapporten fra ekspertgruppen. Ministeriet har således ikke bedt eksperterne om at vurdere, om nationale test overhovedet skal gennemføres eller ej, men derimod at give anbefalinger til at gøre testene så vellykkede som muligt.

Læs anbefalingerne her.

Tine Nielsen Lektor ph.d./Seniorforsker