Hvordan udvikler lærerstuderende self-efficacy for skole-hjem-samarbejde under uddannelsen og frem mod lærerprofessionen? Det er kernen i et nyt forskningsprojekt, som lektor Tine Nielsen har opnået en bevilling til fra Danmarks Frie Forskningsfond
I projektet vil Tine Nielsen sammen med professor Ane Qvortrup, SDU, samt lektor Morten Pettersson, UCL, med udgangspunkt i interviews med centrale interessenter undersøge, hvilke skole-hjem-samarbejdspraksisser, der kan opleves som udfordrende for lærerstuderende.
Med viden fra disse interviews vil forskerne udvikle et værktøj, som kan vurdere de studerendes self-efficacy før, under og efter deres praktikker.
- Self-efficacy undersøges bedst, hvis man spørger ind til konkrete aktiviteter, opgaver eller situationer. Så i projektet vil vi udvikle et redskab, som specifikt kan undersøge self-efficacy for skole-hjem-samarbejde. I første omgang til lærerstuderende, men vi håber også, at redskabet vil kunne bruges på færdiguddannede lærere efterfølgende, forklarer Tine Nielsen.
Redskabet vil blive brugt til at undersøge, hvordan lærerstuderendes self-efficacy for skole-hjem-samarbejde udvikles gennem praktikkerne i læreruddannelsen. Desuden kommer forskerne med et første teoretisk bud på, hvad self-efficacy for skole-hjem-samarbejde er.
Projektet er støttet af midler fra Danmarks Frie Forskningsfond (DFF). Det er første gang, en forsker fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole har opnået en bevilling herfra.
Læs mere i omtalen hos Danmarks Frie Forskningsfond.