Forskningsprogrammet er tværgående og vil fremme udviklingen og anvendelsen af validerede og kvalitetssikrede tests samt måleredskaber i anvendt pædagogisk-psykologisk og samfundsfaglig forskning.
Programmet ledes af cand.psych., ph.d., lektor Tine Nielsen. Deltagerne i programmet er desuden cand.scient.pol., ph.d., lektor Morten Pettersson, cand.psych., forskningsassistent Anders Houe Wisnewski og BA psych., forskningsassistent Beate Vang Tommerup.
Vi har store ambitioner i programmet, fortæller Tine Nielsen, og uddyber:
I forskningsprogrammet samarbejder vi på tværs af UCL’s forskningsområder og med både sektorforskning og universiteter i konkrete projekter. Vi arbejder indenfor et moderne psykometrisk paradigme, og vi er særligt glade for at arbejde med den fulde proces i forbindelse med udvikling af måleredskaber til den danske pædagogisk-psykologiske eller samfundsfaglige kontekst. Det betyder at vi både arbejder kvalitativt og kvantitativt, da begge dele er nødvendigt i psykometriske udviklings- og valideringsprojekter.
Thomas Illum Hansen, der er forskningschef ved UCLs afdeling for Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund, udtaler:
"Det glæder mig, at vi med dette program kan sætte fokus på at udvikle og kvalificere test og måleredskaber, der ikke alene bidrager til UCL’s anvendte forskning, men også har et langt videre anvendelsessigte for alle, der ønsker at anvende validerede redskaber til forskning inden for pædagogisk-psykologiske og samfundsfaglige emner."
Lektor Morten Petterson, som er en del af forskningsprogrammet, udtaler: ”For mig er det vigtige ved EduMeasure, at vi arbejder med at udvikle redskaber, der er metodisk solide og dermed både kan give nyttig indsigt og gøre en forskel i praksis. Alt for mange undervurderer denne del af forskningen, ligesom gode redskaber i sig selv kan være en stor hjælp, fx når man vil arbejde med læselyst ude på skolerne.”
I EduMeasure anvender forskerne også de udviklede eller oversatte redskaber til at undersøge forskellige problemstillinger, og de beskæftiger sig med de processer, der er i gang i forbindelse med testning – både på det individuelle plan og på det mellemmenneskelige plan. Eksempler på at vi arbejder ”hele vejen rundt” er:
Projektet Self-efficacy for skole-hjem-samarbejde, hvor vi udvikler et måleredskab på baggrund af et omfattende kvalitativt studie, validerer redskabet, og sidst undersøger hvordan self-efficacy for skole-hjem-samarbejde ændres henover læreruddannelsen. I et projekt om læselyst er brugbare skalaer oversat fra tysk forskning og tilpasset den danske kontekst i 2024 – og det er allerede i hænderne på skoler, der arbejder med læselyst.
"EduMeasure giver os en unik mulighed for at bygge bro mellem forskning og praksis. I læreruddannelsen har vi brug for solide, validerede redskaber, som både kan styrke undervisningen og give de studerende indsigt i, hvordan man arbejder evidensbaseret. Det er afgørende, at vi kan tilbyde lærerstuderende adgang til den nyeste viden og konkrete værktøjer, som også har relevans ude i folkeskolen," siger Søren Smedegaard, der er uddannelseschef for læreruddannelserne ved UCL.
Nyttigheden af programmet for både forskning og praksis i sektoren, fremhæves også af docent og forskningsleder Preben Olund Kirkegaard fra læreruddannelsen på UCN: "EduMeasure er en investering i kvalitet og fremtidens viden. Det er et program, der udvikler og validerer måleredskaber, der skaber en bedre forskning. Hermed skabes grundlaget for klogere beslutninger, stærkere uddannelser og mere målrettet praksis. Det er her, evidens bliver til handling."
Vi vil gøre EduMeasure til ”go to”-enheden for denne type af forsknings- og udviklingsarbejde indenfor det pædagogisk-psykologiske område, og vi er godt på vej. Vi ser frem til at udvide programmet med projekter som er i støbeskeen og med flere forskere, afslutter Tine Nielsen.
Henvendelser rettes til forskningsprogramleder Tine Nielsen, tini@ucl.dk.