Kulturministeriet har bevilget penge til en ny undersøgelse af læse- og medievaner hos børn og unge på mellemtrinnet og i udskolingen.
Tænketanken Fremtidens Biblioteker skal skabe et forskningsinformeret afsæt for læselystindsatser i folkebiblioteker og skoler med særligt fokus på læsefælleskaber.
Som en del af projektet skal UCL stå for at gennemføre en læse- og medievaneundersøgelse blandt børn og unge på melletrinnet og i udskolingen. Ph.d. og lektor Stine Reinholdt Hansen skal stå for at gennemføre undersøgelsen sammen med kolleger på UCL. Hun var også en af hovedkræfterne bag den seneste læsevaneundersøgelse, "Børns Læsevaner 2017".
- Vi er meget glade for at få mulighed for at lave en ny læsevaneundersøgelse. Der er brug for ny og opdateret viden, hvis vi gerne vil sikre og fremme børns læsekultur i en verden, hvor det går utrolig stærkt, når det handler om børn og unges brug af medier. Nye medier giver nye muligheder. Både i forhold til adgang til litteratur og til formidlingen af den. Det skal vi have et aktuelt billede af, siger Stine Reinholdt Hansen.
Den teknologiske udvikling og fremkomsten nye medieformer er en af hovedårsagerne til, at det er relevant at følge op på undersøgelsen fra 2017.
- Den digitale udvikling betyder, at der hele tiden kommer nye måder at kommunikere og lade sig underholde på. Det har stor indflydelse på børn og voksnes læsekultur. Siden sidste undersøgelse af børns læse- og medievaner i 2017, vil jeg tro, vi kommer til at se en fremgang i brugen af både e-bøger og lydbøger. Det bliver også spændende at se, om den udvikling har afgørende indflydelse på, hvor meget tid børn og unge bruger på litteratur i deres fritid, siger hun.