Self-Efficacy for School-Home-Collaboration – Conceptualization, Measurement, and Utilization

Skole-hjem-samarbejdet kan opleves som udfordrende for lærerstuderende. I dette projekt undersøger forskerne, hvilke konkrete aktiviteter, opgaver eller situationer, der kan være tale om, og hvordan de studerendes self-efficacy for skole-hjem-samarbejde udvikler sig.

I dette projekt undersøger forskerne Tine Nielsen (UCL), Morten Pettersson (UCL) og Preben Olund Kirkegaard (UCN), hvilke skole-hjem-samarbejdspraksisser, der kan opleves som udfordrende for lærerstuderende.

Det sker med udgangspunkt i interviews med centrale interessenter. Med viden fra disse interviews vil forskerne udvikle et værktøj, der kan bruges til at måle de lærerstuderendes self-efficacy for skole-hjem-samarbejde før, under og efter deres praktikperioder.

Forskerne vil desuden komme med et første teoretisk bud på, hvad self-efficacy for skole-hjem-samarbejde er.

Projektet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) med 3.163.802 kr.

Forskergruppe:

Øvrige deltagere:

  • Anders Houe Wisnewski, forskningsassistent, UCL
  • Louise Ziaja Christensen, adjunkt, læreruddannelsen, UCL
  • Lise Evelyn Hovn Larsen, adjunkt, læreruddannelsen, UCL
  • Kasper Thrane, forskningsassistent, UCL
  • Beate Vang Tommerup, forskningsassistent, UCL

Advisory Board:

  • Elaine Munthe, Professor, Stavanger Universitet, Norge
  • Dale Schunk, Professor, University of North Carolina at Greensboro, USA
  • Edith Braun, Professor, Giessen Universitet, Tyskland

 

Se også omtalen hos Danmarks Frie Forskningsfond