Hvad er self-efficacy for skole-hjem-samarbejde, og hvordan udvikles lærerstuderendes self-efficacy for skole-hjem-samarbejde under uddannelsen og frem mod lærerprofessionen? Det er kernen i et nyt forskningsprojekt, som nu er i gang.
Gennem interviews med centrale interessenter vil lektor Tine Nielsen og kolleger indkredse de dele af skole-hjem-samarbejdet, som lærerstuderende kan føle sig usikre på at gå ind i, når de skal i praktik. Med viden fra disse interviews vil forskerne udvikle et redskab, som kan bruges til at vurdere de studerendes self-efficacy for skole-hjem-samarbejde før, under og efter deres praktikophold på skoler.
”Self-efficacy undersøges bedst, hvis man spørger ind til konkrete aktiviteter, opgaver eller situationer. Så i projektet vil vi udvikle et redskab, som specifikt kan undersøge self-efficacy for skole-hjem-samarbejde. I første omgang til lærerstuderende, men vi håber, at redskabet – eller i hvert fald dele af det – vil kunne bruges med færdiguddannede lærere efterfølgende,” forklarer Tine Nielsen.
Redskabet vil blive brugt til at undersøge, hvordan lærerstuderendes self-efficacy for skole-hjem-samarbejde ændrer sig gennem praktikkerne i læreruddannelsen. Hvor øges den? Hvor falder den? Hvor er den uændret?
”Vi vil også se på, hvad bekendtgørelses- og studieordnings-niveauet siger om skole-hjem-samarbejdet og hvordan det kan udmøntes. Baseret på de samlede resultater vil vi komme med et første teoretisk bud på, hvad self-efficacy for skole-hjem-samarbejde er,” siger Tine Nielsen.
"Vi er i gang, og afventer med spænding rekrutteringen af endnu et forskningsgruppemedlem," tilføjer hun.
Projektet er støttet med 3.163.802 kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond.
Læs mere i Danmarks Frie Forskningsfonds case-beskrivelse af projektet.
Projektleder Tine Nielsen, lektor, UCL, afdelingen for Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund
Deltagende forskere og samarbejdsinstitutioner:
Gatekeepers til uddannelse og praksis og forskningsassistenter:
Advisory Board: