Så er projektet i gang: Hvordan udvikler lærerstuderendes self-efficacy for skole-hjem-samarbejde sig gennem uddannelsen

Hvad er self-efficacy for skole-hjem-samarbejde, og hvordan udvikles lærerstuderendes self-efficacy for skole-hjem-samarbejde under uddannelsen og frem mod lærerprofessionen? Det er kernen i et nyt forskningsprojekt, som nu er i gang.

Dato: 10.06.2025 - Forfatter: Eva Rymann og Tine Nielsen

Gennem interviews med centrale interessenter vil lektor Tine Nielsen og kolleger indkredse de dele af skole-hjem-samarbejdet, som lærerstuderende kan føle sig usikre på at gå ind i, når de skal i praktik. Med viden fra disse interviews vil forskerne udvikle et redskab, som kan bruges til at vurdere de studerendes self-efficacy for skole-hjem-samarbejde før, under og efter deres praktikophold på skoler.

”Self-efficacy undersøges bedst, hvis man spørger ind til konkrete aktiviteter, opgaver eller situationer. Så i projektet vil vi udvikle et redskab, som specifikt kan undersøge self-efficacy for skole-hjem-samarbejde. I første omgang til lærerstuderende, men vi håber, at redskabet – eller i hvert fald dele af det – vil kunne bruges med færdiguddannede lærere efterfølgende,” forklarer Tine Nielsen.

Redskabet vil blive brugt til at undersøge, hvordan lærerstuderendes self-efficacy for skole-hjem-samarbejde ændrer sig gennem praktikkerne i læreruddannelsen. Hvor øges den? Hvor falder den? Hvor er den uændret?

Et første teoretisk bud

”Vi vil også se på, hvad bekendtgørelses- og studieordnings-niveauet siger om skole-hjem-samarbejdet og hvordan det kan udmøntes. Baseret på de samlede resultater vil vi komme med et første teoretisk bud på, hvad self-efficacy for skole-hjem-samarbejde er,” siger Tine Nielsen.

"Vi er i gang, og afventer med spænding rekrutteringen af endnu et forskningsgruppemedlem," tilføjer hun.

Projektet er støttet med 3.163.802 kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Læs mere i Danmarks Frie Forskningsfonds case-beskrivelse af projektet.

 

Projektgruppen:

Projektleder Tine Nielsen, lektor, UCL, afdelingen for Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund

Deltagende forskere og samarbejdsinstitutioner:

  • Morten Pettersson, lektor, UCL, Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund
  • Preben Olund Kirkegaard, docent og forskningsleder i Læreruddannelsen, UCN

Gatekeepers til uddannelse og praksis og forskningsassistenter:

  • Louise Ziaja Christensen, adjunkt, UCL, Læreruddannelsen
  • Lise Evalyn Hovn Larsen, adjunkt, UCL, Læreruddannelsen
  • Kasper Thrane, forskningsassistent, UCL, Anvendt forskning i Pædagogik og Samfund
  • Beate Vang Tommerup, forskningsassistent, UCL, Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund

Advisory Board:

  • Elaine Munthe, Professor, Universitetet i Stavanger, Norge
  • Dale Schunk, Professor, University of North Carolina at Greensboro, USA
  • Edith Braun, Professor, Justus-Liebig Universität Giessen, Tyskland