Teacher Core Practises for Engaging Learning for All (TEACOP)

Forsknings- og udviklingsprojektet Teacher Core Practises for Engaging Learning for All (TEACOP) sigter bl.a. på at identificere og begrebsliggøre de lærer-kernepraksisser, der giver kvalitet i undervisningen, både i skolens praksis og på læreruddannelsen

Projektet Teacher Core Practises for Engaging Learning for All har to overordnede formål:

  1. At forstå og udvikle lærerhandlinger, der på samme tid understøtter elevernes faglighed, engagement og faglige trivsel
  2. At bidrage til, at læreruddannelsen bliver mere forskningsbaseret og praksisrelevant.

Forskergruppen består af:

  • Stefan Ting Graf, docent, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Birgitte Lund Nielsen, docent, VIA University College
  • Charlotte Krog Skott, docent, Professionshøjskolen Absalon
  • Christopher Neil Prilop, lektor, Aarhus Universitet
  • Michael Peter Jensen, lektor, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole 
  • Hanne Jensen, adjunkt, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Projektet bygger på et tæt samarbejde mellem læreruddannelserne og tre udviklingsorienterede skoler:

Projektdeltagere, naturfag:

  • Lektorerne Harald Brandt og Pernille Ulla Andersen, VIA University College
  • Lærerne Claus Melsen, Henrik Schytter, Gitte Hossmann og Malene Ring Broberg, Skovvangsskolen

Projektdeltagere, dansk:

  • Lektor Jimmi Michelsen og adjunkt Stinna Straagaard, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Lærerne Anne-Mette Skovgaard og Stina Ellegaard Johansen, Provstegårdskolen

Projektdeltagere, matematik:

  • Lektor Heidi Kristiansen og adjunkt Line Engsig, Professionshøjskolen Absalon
  • Lærer Charlotte Tengstedt Hendriksen, Munkekærskolen.

Internationalt advisory board:

  • Pam Grosman, professor, University of Pennsylvania
  • Urban Fraefel, professor emeritus, Fachhochschule Nordwestschweiz
  • Inga Staal Jenset, førsteamanuensis, Universitetet i Oslo
  • Nikolaj Elf, professor, SDU

Projektet løber fra 1. april 2025 til december 2027 med en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond på knap 2,5 mio. kr.

Forskning i lærernes kernepraksisser

Det forsknings- og designbaserede projekt støttes af Danmarks Frie Forskningsfonds program "Læring og trivsel i Folkeskolen" med en bevilling på knap 2,5 mio. kr.