Sundhedskompetencer

Hvad dækker sundhedskompetencebegrebet over, og hvordan kan vi arbejde med det i et organisatorisk perspektiv?

Herunder kan du finde viden og materiale om udvalgte emner relateret til begrebet sundhedskompetence.

Hvad betyder sundhedskompetence?

Sundhedskompetence er de personlige kompetencer og ressourcer i omgivelserne, der gør det muligt at finde, forstå, vurdere og bruge information til at træffe beslutninger om sundhed. Det inkluderer også at kommunikere, fastholde og handle på beslutningerne. Sundhedskompetencer kan variere over tid afhængigt af situationen og social støtte (Sundhedsstyrelsen, 2022).

Sundhedskompetencebegrebet inkluderer også et organisatorisk perspektiv, som er den måde sundhedstilbud, organisationer og systemer gør information og ressourcer, inkl. digitale løsninger, tilgængelige for borgerne (Sundhedsstyrelsen, 2022).

 

Sundhedskompetence (health literacy) er en kombination af personlige kompetencer og ressourcer i omgivelserne, der bestemmer menneskers mulighed for at finde, forstå, vurdere og bruge information til at tage beslutninger om sundhed. Det handler også om evnen til at kommunikere, fastholde og handle på beslutningerne. Den enkeltes sundhedskompetence kan være forskellig over tid afhængigt af situationen og den sociale støtte i omgivelserne (Sundhedsstyrelsen, 2022).

Sundhedskompetence vedrører evnen til at læse og forstå information om sundhed. Endvidere omhandler sundhedskompetence måden, hvorpå vi forholder os til denne information, herunder evnen til kritisk refleksion og evnen til at træffe informerede beslutninger om egen eller andres sundhed. Sundhedskompetence er således en egenskab af stor betydning for vores sundhedsadfærd og sundhedspraksis (Sundhedsstyrelsen, 2022).

Organisatorisk sundhedskompetence (engelsk: health literacy responsiveness) er den måde sundhedstilbud, organisationer og systemer gør information og ressourcer tilgængelige for borgerne. Dette gælder også de digitale løsninger for borgerne (Sundhedsstyrelsen, 2022).

Sundhedsvæsenets kompleksitet og de udfordringer, der møder borgeren, har stor betydning for hvilken grad af sundhedskompetence, der er nødvendig for at opnå et acceptabelt udbytte af et tilbud eller forløb. Organisatorisk sundhedskompetence handler om de organisatoriske forhold, der påvirker borgeres mulighed for at håndtere sundhed og sygdom, uanset deres sundhedskompetence. Det drejer sig for eksempel om en lang række forhold inden for ledelse og administration, konkrete arbejdsgange og kommunikationspraksis (Sundhedsstyrelsen, 2022).

Digital sundhedskompetence (engelsk: eHealth Literacy eller digital health literacy) er evnen til at søge, finde, forstå, vurdere og bruge information fra elektroniske kilder og anvende den opnåede viden til at håndtere et sundhedsproblem (Sundhedsstyrelsen, 2022).

I en tiltagende digitaliseret verden er digital sundhedskompetence en særlig betydningsfuld kompetence, der vedrører menneskers viden, færdigheder og kompetencer til at bruge digitale teknologier til at tilgå og anvende sundhedsinformation, herunder også sundhedsprofessionelles kompetencer.

Kollektiv sundhedskompetence (engelsk: Distributed Health Literacy) er et begreb, der udvider den traditionelle forståelse af sundhedskompetence til at omfatte de færdigheder, viden og praksisser, der findes i en persons sociale netværk.

Denne tilgang understreger, at sundhedskompetence ikke kun er en individuel egenskab, men en kollektiv ressource, der kan understøtte og styrke sundhedsbeslutninger (Muscat, 2022).

Kontaktpersoner

Gitte Thybo Pihl Ph.d.
Jeppe Søndergaard Knudsen Cant.scient.anth, Lektor
Annegrete Gohr Månsson Adjunkt, fysioterapeut, Ph.d.