Ny bog om læring gennem mad og måltider i grundskolen

En ny antologi redigeret af bl.a. lektor Dorte Ruge fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole samler viden fra danske, svenske og norske skolemadsordninger.

Dato: 21.04.2023 - Forfatter: Eva Rymann

Hvordan er skolemåltiderne organiseret i de skandinaviske lande? Og på hvilken måde kan ny pædagogisk praksis give eleverne et bedre skolemadstilbud og en bedre forståelse af skolemadens betydning for sundhed og bæredygtig udvikling?

Disse spørgsmål ser en ny antologi, Læring gennem mad og måltider i grundskolen, nærmere på. Bogen er netop udkommet på forlaget Cappelen Damm, og den er frit tilgængelig (open access) til download via forlagets hjemmeside, hvor et trykt eksemplar også kan købes.

I bogen præsenterer en række forskere og lærere, pædagoger og skoleledere ny forskning og viden om skolemad fra Danmark, Sverige og Norge. Formålet er at give pædagoger, lærere og studerende indenfor læreruddannelse, folkesundhed og ernæring viden om skolemad, og om hvad læring gennem måltider kan være.

Kan inspirere både politikere og skolefolk

”Mad og måltider i skolen har et stort potentiale for at fremme både sundhed, læring og trivsel blandt eleverne, men er ikke prioriteret ret mange steder i Danmark. Jeg håber, at bogen kan inspirere både skolepolitikere, lærere, skoleledere og andre, der interesserer sig for måltider i grundskolen,” siger Dorte Ruge, lektor og forsker ved Center for Anvendt Skoleforskning, UCL.

Tematisk spænder indholdet fra studier af forskellige skolemadsordninger til forskning i skolemåltidernes sociale, demokratiske og pædagogiske betydning. Gennem de forskellige bidrag præsenterer bogen både erfaringer med, hvordan læring gennem skolemåltider kan foregå i praksis, og en begrundelse for, hvorfor dette er vigtigt i et helhedsorienteret pædagogisk og didaktisk perspektiv.

Bl.a. kan læserne få indblik i LOMA – Lokal mad, som er en tilgang, hvor eleverne selv deltager i tilberedningen af skolemaden og samarbejder med lokale fødevareproducenter om råvarer og undervisning. Et andet kapitel er koncentreret omkring Københavns Kommunes skolemadsordninger, EAT og Madskolerne. Desuden er der bidrag om svenske og norske skolemadsordninger.

 

Antologien er støttet af Nordplus Horisontal, projekt LEARNFOOD.

Udgivelsen fejres på Universitetet i Agder 25. april kl. 10 - 12, og det er muligt at deltage online via Zoom (følg linket her).