COPRA-projektet bidrager til kvalificering af naturfagsundervisningen i grundskolen og på læreruddannelsen gennem eksperimenterende arbejde med systematisk observation og analyse af lærerens kernepraksisser i video-optaget undervisning i naturfagene.
COPRA-projektet har til formål at styrke naturfagsundervisningen i både grundskolen og læreruddannelsen. Det sker gennem systematisk observation og analyse af videooptagelser af naturfagsundervisning, hvor særligt lærerens kernepraksisser undersøges.
I projektet samarbejder forskere, naturfagsundervisere og naturfagslærere om at identificere og konkretisere relevante naturfaglige kernepraksisser (core practises). Disse bruges til at udvikle forsknings- og praksisbaserede undervisningsdesigns i læreruddannelsen, hvor videooptagelser spiller en central rolle.
Et af projektets konkrete leverancer bliver et minibibliotek med videomateriale fra naturfagsundervisning, der kan bruges i læreruddannelsen samt efter- og videreuddannelse. Dette videomateriale vil indeholde eksempler på didaktiske situationer og understøtte lærerstuderendes og læreres kompetenceudvikling.
Projektet løber fra 1. januar 2025 til 30. juni 2027.