Core practices i naturfag (COPRA)

COPRA-projektet bidrager til kvalificering af naturfagsundervisningen i grundskolen og på læreruddannelsen gennem eksperimenterende arbejde med systematisk observation og analyse af lærerens kernepraksisser i video-optaget undervisning i naturfagene.

COPRA-projektet har til formål at styrke naturfagsundervisningen i både grundskolen og læreruddannelsen. Det sker gennem systematisk observation og analyse af videooptagelser af naturfagsundervisning, hvor særligt lærerens kernepraksisser undersøges.

I projektet samarbejder forskere, naturfagsundervisere og naturfagslærere om at identificere og konkretisere relevante naturfaglige kernepraksisser (core practises). Disse bruges til at udvikle forsknings- og praksisbaserede undervisningsdesigns i læreruddannelsen, hvor videooptagelser spiller en central rolle.

Et af projektets konkrete leverancer bliver et minibibliotek med videomateriale fra naturfagsundervisning, der kan bruges i læreruddannelsen samt efter- og videreuddannelse. Dette videomateriale vil indeholde eksempler på didaktiske situationer og understøtte lærerstuderendes og læreres kompetenceudvikling.

Forskergruppen består af:

  • Stefan Ting Graf, docent, Center for Anvendt Skoleforskning, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (projektleder)
  • Jens Jakob Ellebæk, lektor, Institut for Skole, UC Syd (koordinationsgruppe)
  • Leif Vibild, lektor, læreruddannelsen på VIA University College (koordinationsgruppe)
  • Morten Rask Petersen, docent, Center for Anvendt Skoleforskning, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole 
  • Birgitte Lund Nielsen, docent, VIA University College
  • Lars Petersen, lektor, Institut for Skole, UC SYD

Projektdeltagere:

  • Maiken Rahbek Thyssen, adjunkt, læreruddannelsen ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Pernille Ulla Andersen, lektor, læreruddannelsen ved VIA University College
  • Søren Søndergaard Thisted, pæd. konsulent for matematik og naturfag, Center for Undervisningsmidler, VIA University College
  • Ole Andersen, pæd. konsulent for naturfag og science, Center for Undervisningsmidler, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Samarbejdspartnere:

  • Lærer Marianne Boserup, Nordagerskolen i Ringe
  • Claus Melsen, Henrik Schytter, Gitte Hossmann og Malene Ring Broberg, Skovvangsskolen i Aarhus.
  • Lærerstuderende fra VIA University College og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Projektet løber fra 1. januar 2025 til 30. juni 2027.

Se også

Forsknings- og udviklingsprojektet Teacher Core Practises for Engaging Learning for All (TEACOP) sigter bl.a. på at identificere og begrebsliggøre de lærer-kernepraksisser, der giver kvalitet i undervisningen, både i skolens praksis og på læreruddannelsen