I dette projekt, som er en del af den nationale indsats for børn og unges læseglæde, er der udviklet et redskab, der nøjagtigt kan måle intrinsisk (iboende) motivation og glæde ved læsning blandt børn og unge.
Af Morten Pettersson
Aldrig tidligere har der været så få, der har lyst til at læse, blandt danske børn i 4. klasse. Det er et af resultaterne fra den internationale læseundersøgelse PIRLS 2021 – Progress in International Reading Literacy Study, og samstemmende viser Børn og unges læsning 2021, at det også halter blandt de lidt ældre elever på mellemtrinnet.
Dette projekt udspringer af et behov for et nyt måleredskab på dansk, der kan skelne præcist mellem forskellige niveauer af børns intrinsiske (iboende) læseglæde, samt afklare hvad de motiveres af. Målet er fremadrettet at tilbyde et værktøj, der støtter skoler, skolebiblioteker og kommuner i at vurdere og følge, hvor glade deres elever er for at læse.
Børn og unges læseglæde består af en empirisk undersøgelse med fokus på at udvikle og validere et nyt måleinstrument til elever på 4. klassetrin. Med brug af spørgeskemaer afdækker vi elevernes grunde til og opfattelse af at læse i fritiden. Vi benytter psykometriske analyser til at afgøre, om deres svar afspejler en finmasket skala, der kan differentiere niveauer af læseglæde og skelne mellem forskellige motivationskilder til læsning, såsom fritidslæsning drevet af personlige interesser eller søgen efter stimulation. Vi lægger også vægt på at sikre, at måleredskabet er præcist og ikke favoriserer specifikke elevgrupper, herunder drenge eller piger, folkeskole- eller privatskoleelever, samt et- eller tosprogede elever.
Vi har valgt at fokusere på elever på 4. klassetrin som en vigtig målgruppe. Deres vaner er endnu ikke fastgroede, og der vil være gode muligheder for at påvirke og udvikle deres læseglæde. Håbet er over tid at teste og udvide instrumentets brug til ældre klasser på mellemtrinnet, hvis dette redskab fungerer hensigtsmæssigt.
På nedenstående link findes måleredskabet og tilhørende guide. Redskabet er målrettet praktikere (lærere, læsevejledere, bibliotekarer) og andre, der arbejder med børn og læselyst. Den indeholder:
Under forskningsprojektets forløb inviterede vi skoler til at deltage med én eller flere 4. klasser i vores undersøgelse, og vores mål var en deltagelse på mindst 60 skoler. Skoler fra 17 udvalgte kommuner blev inviteret.
Undersøgelsen fandt sted i maj/juni 2024.
Udviklingen af måleredskabet for læseglæde er gennemført som en vidensproduktion og del af projektet National indsats for børn og unges læseglæde i et samarbejde mellem blandt andre Tænketanken Fremtidens Biblioteker og Center for Anvendt Skoleforskning på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Projektet er finansieret af Slots- og Kulturstyrelsen.
Forskningsprojektet omhandlende udvikling af måleredskabet gennemføres af forskerne Morten Pettersson og Tine Nielsen samt forskningschef Thomas Illum Hansen. Morten Pettersson og Thomas Illum Hansen har også været medforfattere på den nationale undersøgelse af børn og unges læsevaner, Børn og unges læsning 2021.
Kontakt vores forskningskontor for projektet på laeseglaede@ucl.dk , hvis du har spørgsmål til projektet eller undersøgelsen.