Bliv klogere på fagenes indhold nedenfor og bemærk, at det kun er de fag, der står beskrevet i udbudsplanen, der er aktuel for dig i denne omgang.
Du finder også her en kort information om de undervisere, du kommer til at møde under din uddannelse.
Kommunerne udbyder sammen 3 obligatoriske grundmoduler, et antal forskellige valgfag og afgangsprojektet både forår og efterår.
Så hold øje med dette site eller jeres Kursusportaler – her finder du en række spændende fag i efteråret 2025.
En fuld diplomuddannelse består af 3 obligatoriske moduler (i alt 30 ETCS-point), 3 tilvalgsmoduler (i alt 15 ETCS-point) og et afsluttende afgangsprojekt (15 ETCS-point). I alt afslutter du med 60 ETCS-point.
Chefkonsulent og er optaget af at bidrage til at skabe succesrige ledere i egen afdeling gennem praksisnær, helhedsfokuseret lederuddannelse.
Arbejder med fortsat videreudvikling af uddannelsen baseret på den nyeste forskning med inspiration fra forskellige dele af ledelses- og organisationsteorien, herunder inddragelse af teorier, metoder og erfaringer med afsæt i forskellige styringsparadigmer og videnskabsteoretiske tilgange.
Erfaringer i hovedtræk:
Uddannet cand.merc. ved Odense Universitet 1991.
Har stor erfaring med udvikling, tilrettelæggelse samt undervisning på Diplomuddannelsen i Ledelse.
Deltaget i udvikling af uddannelsen og fra 2003 ansvarlig for uddannelsen.
Mangeårig erfaring med ledelse, konsulentarbejde og undervisning. Har tidligere været ansat som projektleder i Dansk Design Center med ansvar for organisationsanalyse samt planlægning og ledelse af designprojekter i offentlige og private organisationer. Har desuden i en årrække været ansat på Syddansk Universitet, og har herunder forskningserfaring i samarbejde med udenlandske universiteter inden for felterne ledelse, strategi, organisation, industriel markedsføring, internationalisering, videnskabsteori, samfundsvidenskabelig metode og kommunikation.
Siden 2003 beskikket censor på Diplomuddannelsen i Ledelse og på Diplomuddannelsen i Offentlig Ledelse.
Lektor hos UCL, LedelsesAkademiet hvor Birger udover undervisning og konsulentopgaver arbejder som projektleder og med organisationens brug af sociale medier. Birger koncentrerer sin undervisning omkring den erfaringsbaserede læring og praksisnærhed; - praksisnær teori bearbejdet til teorinær praksis.
Er optaget af alignment begrebet i organisationer og de forskelle veje til at skabe denne samstemthed.
Erfaringer i hovedtræk:
Uddannet master i læreprocesser ved Aalborg Universitet med speciale i forandringsledelse samt HD i Afsætningsøkonomi fra Syddansk Universitet og Erhvervsanalytiker fra Københavns Handelshøjskole. Han har desuden en række kurser og certificeringer inden for ledelse, herunder personprofilanalyser.
Birger har startet sin erhvervskarriere som salgsleder og international marketingchef og herefter arbejdet som konsulent dels som chefkonsulent i Dansk Industri, manager hos Deloitte IT-solution og mangeårig selvstændig virksomhed med konsulentopgaver indenfor den private og kommunale sektor.
Birger har omfattende erfaringer med undervisning og vejledning på Diplomuddannelsen i ledelse samt indenfor beskæftigelses- og vejledningsområdet. Spidskompetencerne ligger inden for Forandringsledelse, Teamledelse, Projektledelse samt Strategisk ledelse.
Grundlæggende optaget af at understøtte ledere med at lykkes endnu bedre og bidrage til organisationens samlede udvikling og succes. Den enkelte leder gør en forskel. Optaget af at bruge mine erfaringer og kompetencer til at understøtte den enkelte leder i samspillet med borgere, medarbejdere og det øvrige politiske og administrative ledelsessystem samt samarbejdspartnere. Det er i samarbejdet og fællesskabet, at ledere lykkes med ledelse og skaber resultater.
Undervisning med praktiske eksempler og ledernes selvstændige refleksion på baggrund af moderne teori om ledelse og organisation er rammen for dialog og læring i et aktivt, behageligt og motiverende læringsmiljø.
Erfaringer i hovedtræk:
Cand.scient.pol. og har en bred ledelseserfaring, bl.a. som personale- og udviklingschef, direktør og kommunaldirektør og formidler og underviser i ledelse, bl.a. på lederuddannelser og som gæsteforelæser og desuden censor på universiteterne.
Er optaget af ledelse, der skaber sammenhæng og synergi såvel organisatorisk som mellem medarbejdere og personligt. I den sammenhæng er jeg særligt optaget af, hvordan det kan lykkes samtidigt med, at kompleksitet, krydspres, dilemmaer og paradokser i stigende grad er blevet vilkår for ledelse.
Jeg interesserer mig også for sammenhængen mellem ledelseserfaring og -forskning, som kan og skal berige hinanden - med respekt og forståelse for, at de bliver til og skal gøres fælgende i forskellige kontekster.
Erfaringer i hovedtræk:
Uddannet cand.mag. (filosofi, samfundsfag og antropologi) og har desuden en række kurser og certificeringer inden for ledelse, bl.a. ift coaching.
Har en omfattende erfaring som ledelseskonsulent og er i dag lektor ved Aarhus Universitet, Institut for forretningsudvikling og teknologi.
Har mange års erfaring med undervisning og vejledning på Diplomuddannelsen i ledelse, hvor han særligt har undervist på de obligatoriske moduler samt valgmodulerne Forandringsledelse, Strategisk ledelse, Coaching og Ledelse samt Ledelse og filosofi.
Master of Arts (MA) in International Business Communication.
Efteruddannelse på Newcasle University (Combined Honours). Har desuden en række efteruddannelser, kurser og certificeringer, herunder diverse personprofilanalyser, systemisk coachuddannelse samt certificeret som ICC Coach.
Er optaget af det systemiske og anerkendende perspektiv ift. de mange virkeligheder, sprogets og relationernes betydning i organisationer og for ledelse generelt. Desuden er Elsebeth optaget af den narrative praksis – hvordan man gennem fortællinger og fælles udforskning kan løfte og udvikle den enkelte og organisationer som helhed. Omdrejningspunkt for Elsebeth er at få koblet den teoretiske læring med praksis for den enkelte leder.
Erfaringer i hovedtræk:
Omfattende erfaring med ledelse og HRM-området gennem 12 år som afdelingschef i flere udenlandske og danske konsulentvirksomheder. Siden 2001 har Elsebeth fungeret som erhvervscoach, organisationskonsulent og direktør i egen konsulentvirksomhed. Stor erfaring med stresscoaching, search og selection, outplacement/karriererådgivning, systemisk ledertræning og teambuilding, strategiske processer, procesfacilitering, Cross-Cultural Leadership samt mindfulness. Har derudover afholdt foredrag, seminarer, workshops, individuel træning og sparring i offentlige og private virksomheder.
Omfattende undervisningserfaring gennem 20 år på kompetencegivende uddannelser som ekstern lektor ved Aarhus School of Business og på tidligere University College Lillebælt. Herigennem solid erfaring på masteruddannelser og på Diplomuddannelsen i Ledelse samt andre kompetencegivende lederuddannelser. Elsebeth har kompetencer inden for en lang række af uddannelsens moduler, særligt Ledelse og coaching, Team- og netværksledelse, Ledelse og medarbejdere, Ledelse og globalisering, Mangfoldighedsledelse mm. Hun fungerer desuden som vejleder på afgangsprojekter.
Jacob er ansat på UCL som chefkonsulent: Jacob er modulansvarlig for fagene Forandringsledelse, Kriseledelse og Strategisk ledelse, som han også pt. underviser i på UCL’s campi i både Vejle og Odense. Jacob interesserer sig for alle aspekter vedrørende strategiske ledelse.
Jacob er civilingeniør og har taget en HD i organisation samt en række danske og internationale efteruddannelser inden for ledelse. Han har været leder i både den private og den offentlige sektor herunder som afdelingschef i TDC, underdirektør i DSB, direktør i Sikkerhedsstyrelsen og som direktør på SDU. Herudover har Jacob også været medlem af en række forskellige bestyrelser.
Jacob har betydelig praksiserfaring i ledelse på forskellige organisatoriske niveauer og har særlig stor erfaring med strategisk ledelse i en offentlig kontekst.
Er optaget af, hvordan man som leder kan forholde sig refleksivt til ledelse og skabe læringsrum med henblik på innovation, udvikling af ledelse, organisation og medarbejdere. Arbejder med, hvordan de studerende kan opdage deres egne, medarbejderes og organisationens antagelser og ”vinduer til verden”medhenblik på - ud fra fælles billeder af situationer - at kunne skabe fælleskurs, opbakning og koordineret handling. Hans motto er, at intet er så teoretisk som god praksis og intet så praktisk som en god teori.
Erfaringer i hovedtræk:
Erhvervskonsulent. Lektor på Handelshøjskolen i Århus 1999-2004 og efterfølgende ekstern lektor gennem en årrække ved Syddansk Universitet og ved Århus Universitet. Forskeruddannet indenfor organisation og ledelse. Har studeret Aktionsforskning og systemisk tænkning på University of Western Sydney (Hawkesbury). Uddannet agronom.
Fra 1990 til 2002 udviklingskonsulent med speciale i organisationsudvikling, rådgivningsmetoder og kompetenceudvikling på Landbrugets Rådgivningscenter i Skejby. Har bl.a. udført opgaver for Attractor og haft egen virksomhed med proceskonsultation, ledertræning og teambuilding. Fra 2007-11 erhvervschef i Faaborg-Midtfyn Erhvervsråd, derefter områdechef, key account og konsulent i Udvikling Fyn til 2014. Nu erhvervskonsulent på Erhvervskontoret i Faaborg-Midtfyn Kommune. Samme job i forskellige regier: Vejleder og sparrer ledere i virksomheder og iværksættere indenfor bl.a. strategi, ledelse, kommunikation, bestyrelser, kompetencer, projektledelse o.l.
Har undervist på Diplomuddannelsen i Ledelse siden 2006 på flere moduler. Har stor erfaring med ledelse, organisation, proceskonsultation, projektledelse, fusioner, kultur, videnskabsteori og afgangsprojekter. Siden 2007 beskikket censor på uddannelsen i alle moduler.
Lægger specielt vægt på: At inspirere gennem dialog og tage udgangspunkt i de studerende. At give stærke værktøjer til analyse og refleksion, der også kan bruges i hverdagen. At give metodiske værktøjer, der også er brugbare i hverdagen. At forholde teori til praksis og omvendt.
Har en bred erfaringsbaggrund inden for undervisning og virksomhedskonsultation med fokus på det kulturdynamiske perspektiv. Niels er læreruddannet, handelsfaglærer, cand. mag i dansk og psykologi og uddannet systemisk proceskonsulent og organisationscoach.
Niels' primære arbejdsområde indtil 2016 var undervisning af ledere i såvel den offentlige som den private sektor på diplomniveau. I de sidste par år har han suppleret sin diplomundervisning med opgaver som freelance organisationscoach og supervisor i længere forløb med både ledere og medarbejdere i forskellige virksomheder.
Niels har specialiseret sig i afdækning af virksomhedens myter og denne interesse er blevet omsat til to bøger om emnet: Myrekryb i organisationen og Myter og modstand i læringskulturen.
Herudover har han udgivet Det metaforiske lederskab og En anden måde (ledelsesteoretisk poesi) samt Ledelse gennem organisationsbilleder, der bygger på hans egen forskning omkring metaforer og ledernes styrebilleder.
Er optaget af samspillet mellem ledelse og medarbejdere med henblik på at skabe bedre løsninger for borgerne. Samspillet mellem politiske krav og ledelseopgaverne i en kommunal sammenhæng ændrer karakter i disse år, mellemlederens krydspres intensiveres, og den personlige og organisatoriske læring, dette afstedkommer og fordrer, optager ham. Han interesserer sig for at bygge bro mellem den nyeste ledelsesforskning fra ind- og udland og kommunale lederes daglige praksis.
Thomas er især optaget af sammenhængene mellem strategisk udvikling, forandringsledelse og personlig og organisatorisk læring, og hvordan disse fagområder kan sættes i spil for at løse de komplekse problemstillinger, kommunale ledere møder i dag og fremover.
Erfaringer i hovedtræk:
Uddannet master i læreprocesser ved Aalborg Universitet samt HD i organisation samt HD i Afsætningsøkonomi fra Syddansk Universitet. Han har desuden en række kurser og certificeringer inden for ledelse, herunder personprofilanalyser.
Thomas har en omfattende erfaring som leder og konsulent, både i privat og i offentligt og regi, herunder fra Forsvaret.
Han har i en årrække virket som chefkonsulent i konsulentvirksomheden Ankerhus samt som indehaver af eget konsulentfirma. Thomas har derigennem et bredt spektrum af kompetencer inden for leder- og teamudvikling med erfaringer fra en række virksomheder.
Thomas har omfattende erfaringer med undervisning og vejledning på Diplomuddannelsen i Ledelse samt på Diplomuddannelsen i Offentlig Ledese. Spidskompetencerne ligger inden for de 6 grundmoduler i Diplomuddannelsen i Ledelse samt valgmodulerne Forandringsledelse, Strategisk ledelse samt Afgangsprojektet.