Find en ekspert

UCL skaber praksisnær viden om de erhverv og professioner, som vi uddanner til. Find vores eksperter på listen herunder.

Ekspertområder

Claus Bredahl Jensen Lektor, el-ingeniør
  • Styring af automatiske anlæg
  • Programmering af PLC'ere (logiske controllere).

Maria Windt Jul Chef for Erhvervsfremme og Projektudvikling
  • Produktionsoptimering og automation
  • Robotteknologi til små og mellemstore virksomheder (SMV)
  • Brugerdreven automationsløsninger.

  • Udvikling i boligpriser
  • Geografiske forskelle
  • Demografi
  • Køb og salg af bolig.

  • Borgernes perspektiver på og anvendelse af borgernære teknologier
  • Udvikling og implementering af rehabiliteringsindsatser i samarbejde med de involverede aktører
  • Borgerens hverdagsliv under rehabilitering.

Henrik Kryger Madsen Lektor, arkitekt MMA
  • Bæredygtigt byggeri
  • Produktivitet i byggebranchen
  • Fremtidige kompetencer i byggebranchen
  • Digitalisering af projekterings- og byggeprocessen

Christina Haandbæk Schmidt Docent i dagtilbud og barndomspædagogik, ph.d.
  • Daginstitutionspolitik og pædagogfaglighed  
  • Forskning i legeforståelser, hverdagsliv i daginstitutioner og børns spontane aktiviteter
  • Forskningsbaserede interventioner i pædagogisk praksis og ledelse.

Helle Hovgaard Jørgensen Docent i leg og børne- og ungdomskultur, ph.d.
  • Leg, media literacy og børns perspektiv
  • Børns leg med digitale medier
  • Kvalitative metoder, etnografiske studier
  • Æstetisk teori og narrative studier.
  • Børn med handicap i dagtilbud
  • Udvikling i børnefællesskaber
  • Krop og deltagelse i institutionelle læringsmiljøer
  • Tværprofessionalitet og praksisudvikling. 

  • Demensvenlige sygehuse
  • Evidens og brugerperspektiver ifm. rehabilitering – især inden for hjerneskadeområdet
  • Sundhedsprofessionelles kompetencer inden for demenspleje- og rehabilitering
  • Subjektivt oplevet livskvalitet hos borgere med demens
  • Evidens bag tilrettelæggelse af demenshaver.
  • Demens
  • Meningsfuldt hverdagsliv i en demensby
  • Deltagelse og social ensomhed
  • Isolation og aktivt medborgerskab.

Gry Høngsmark Knudsen Forskningschef for Anvendt forskning erhverv
  • Medier og marketing
  • Online marketing og e-handel
  • Influencermarketing
  • Reklamer
  • Køn og reklamer
  • Forbruger-communities

Palle Larsen Forskningsleder for Anvendt Sundhedsforskning
  • Evidens og evidensbaseret praksis
  • Systematiske review
  • Klinisk Lederskab
  • Implementering.

Birgitte Wraae Lektor, ph.d.
  • Forretningsudvikling af nye og eksisterende virksomheder
  • Den entreprenørielle proces; fra tanke til handling
  • Entreprenørskab i klasselokalet; relationen mellem studerende og underviser
  • Identitetsudvikling; hvordan studerende og undervisere udvikler deres entreprenante identitet
  • Det entreprenante økosystem; samspillet og læring mellem institution, studerende, undervisere, erhvervslivet og community til gavn for alle.

Nicolaj Hannesbo Petersen Adjunkt og ph.d.
  • Hvordan iværksættere og virksomheder forstår, interagerer og bruger deres netværk
  • Relationer, netværk og klyngers betydning for innovation og/eller internationaliseringsprocessen
  • Digital forretningsudvikling gennem kommunikation og markedsføring.

Kent Hother Nielsen Lektor og praktikkoordinator
  • Virksomhedsfinansiering
  • Internationale finansmarkeder
  • Formuerådgivning og Private Banking

Ida Skytte Jakobsen Programleder "Resiliens"
  • Socialt arbejde
  • Anbringelser
  • Adoption
  • Psykisk sygdom
  • Selvmordsforebyggelse
  • Resiliens.

Peter Hertel-Storm Lektor
  • Filosofisk tænkning og videnskabelighed
  • Kreativitet og innovation.

Birger Søndergård Lektor, underviser bl.a. i team- og projektledelse, og er konsulent inden for teamudvikling
  • Distribueret ledelse
  • Teamsamarbejde
  • Forfatter til bogen "Leder og ikke leder – inbetweenere i organisationer" (under udgivelse)
  • Bidrag til antologien ”Ledelse i den kommunale praksis”

  • Offentlige skolemadsordninger som bidrag til sundhedsfremme, trivsel, læring og bæredygtig udvikling
  • Offentlige indkøb af lokalt producerede fødevarer til skolemad, madordninger i dagtilbud og andre offentlige måltider
  • Uddannelse for Bæredygtig Udvikling for lærerstuderende, herunder FN’s Verdensmål og UNESCO 2030 agenda for bæredygtig udvikling
  • Analoge og digitale læremidler til fremme af mad- og sundhedsrelateret handlekompetence blandt elever i folkeskolen.
  • Mad- og måltidspædagogik
  • Måltider og demokratisk dannelse, motivation, inklusion, sundhedsfremme og empowerment.

Søren Smedegaard Uddannelseschef for Læreruddannelserne i UCL
  • Børn, idræt og bevægelse
  • Implementering af idræt og bevægelse i skolen.

Dorthe Simonsen Lektor
  • Turisme, events og værtsskab

Jens Ole Ambjerg Pedersen Lektor
  • Events, konferencer og iværksætteri

  • Fremskreden kræft og palliation, herunder oplevelse af livskvalitet i en hverdag med døden tæt på.
  1. Eksistentielle aspekter i det palliative felt
  2. Relationer, samarbejde og etiske udfordringer i demensomsorgen.

  • Evidens og brugerperspektiver ifm. rehabilitering – især inden for hjerneskadeområdet
  • Sundhedsprofessionelles kompetencer inden for demenspleje- og rehabilitering
  • Subjektivt oplevet livskvalitet hos borgere med demens
  • Evidens bag tilrettelæggelse af demenshaver.

  • Sundhed i overkroppens muskler og led, bl.a. i relation til fysisk aktivitet hos personer med bevægelseshandicap
  • Primært fokus på personer med en rygmarvsskade.

Per Kjær Forskningschef for Anvendt Sundhedsforskning. Professor, Institut for Idræt og Biomekanik, SDU
  • Forebyggelse, undersøgelse, behandling og rehabilitering for personer med ondt i ryg og nakke
  • Diagnostisk udredning af personer med ondt i ryggen herunder screening for alvorlige lidelser og brug af MR-skanning
  • Implementering af forskningsresultater i uddannelse og praksis.

  • Hjerte-CT
  • Strålehygiejne
  • Billedkvalitet
  • Digitale røntgenundersøgelser (DR)
  • Retsmedicinsk CT
  • Radiografi/radiologi herunder Magnetisk Resonans-scanning, ultralyd og røntgen
  • Muskuloskeletale sygdomme primært i skulderen.

  • Sygdom og seksualitet
  • Mænds rejsningsfunktion – herunder livsstilsfaktorers betydning
  • Fysisk aktivitet der kan reducerer rejsningsproblemer
  • Sundhedsprofessionelles holdninger til at samtale om seksualitet.

  • Undervisning i samfundsfag
  • Politisk dannelse
  • Demokratisk dannelse i folkeskolen.

Heidi Eskelund Knudsen Faglig leder, HistorieLab, ph.d.
  • Historie som skolefag i grundskole og gymnasium
  • Historie som fag i læreruddannelsen
  • Historieundervisning, fagdidaktik, historisk metode.
  • Historiedidaktik – nationalt og internationalt
  • Analoge og digitale læremidler i historie – herunder brug af nærområdet
  • Ministeriets læreplaner
  • Historieundervisning i grundskolen og i læreruddannelsen
  • Det 20. århundredes historie
  • Historie- og kulturarvsformidling.
  • Læreplaner og kulturfag

Linda Ahrenkiel Forsker, ph.d.
  • Naturfag og science i børnehøjde

Morten Rask Petersen Docent i anvendt naturfags- og matematikdidaktik, ph.d.
  • Elevers interesse og motivation for naturfags- og matematikundervisning.

Peter Yding Brunbech Ph.d., HistorieLab
  • Historie på film
  • Historieformidling via nye medier
  • Historiebrug
  • Politisk historie siden 1846
  • Historieundervisning
  • Historie- og kulturarvsformidling
  • Historiebrug og historiemanipulation
  • Konspirationsteorier og fake news
  • Unges online liv
  • Højrefløjsbevægelser i Tyskland, tysk historie politik og litteratur siden år 1900
  • Undergangsvisioner og dystopier.

Stefan Ting Graf Docent i almen didaktik, ph.d.
  • Dannelse og undervisning
  • Projektarbejde
  • Læremidler og digitalisering
  • Folkeskole og frie grundskoler.

Stig Toke Gissel Leder af læremiddel.dk, docent, ph.d.
  • Læremidler (digitale som analoge)
  • Digitalisering af skolen
  • Danskfagets didaktik.
  • Børns læse- og medievaner
  • Børnelitteratur.

Søren Smedegaard Uddannelseschef for Læreruddannelserne i UCL
  • Børn, idræt og bevægelse
  • Implementering af idræt og bevægelse i skolen.

Thomas Illum Hansen Forskningschef for Anvendt forskning i pædagogik og samfund, docent, ph.d.
  • Digitalisering i skolen
  • Teknologi­forståelse
  • Fagdidaktik, æstetik og litteraturundervisning
  • Skoleudvikling.

Tilde Mardahl-Hansen Docent og programleder "Inklusion og hverdagsliv", lektor, ph.d.
  • Skoleliv
  • Lærerfaglighed
  • Tværprofessionelt samarbejde og inklusion med særligt fokus på læreres arbejde med børns læring og trivsel i folkeskolen.

Bjarne Christensen Uddannelseskonsulent
  • Kompetenceafklaring og jobsøgning for højtuddannede i SMV’er
  • Omsætning af viden til værdi i SMV’er
  • Højtuddannedes værdiskabelse i SMV’er.

  • Børn og unges tab og sorg ved forældres skilsmisse, kritiske sygdom og død

  • Mental sundhed ved kompliceret og vedvarende sorg

  • Mental sundhed og hvordan professionelle støtter bedst.

Jacob Vorup Adjunkt, ph.d.
  • Sundhedsfremmende effekter af motion og træning
  • Hvordan kroppen påvirkes af træning, motion og kost.

Søren Smedegaard Uddannelseschef for Læreruddannelserne i UCL
  • Børn
  • Idræt og bevægelse
  • Implementering af idræt og bevægelse i skolen.

Dorthe Susanne Nielsen Programleder og docent
  • Sygepleje og ulighed
  • Indvandrere og flygtninges sundhed
  • Tværkulturelle problemstillinger
  • Tolkning i sundhedsplejen.
  • Ikke-demente ældre 80+ og voksne børn som pårørende
  • Oplevelser af pleje- og omsorgsansvar og sammenhængen i vores sundhedsvæsen.

Bente Hull Frich Lektor, ph.d.
  • Teknologisociologi med fokus på menneske-teknologirelationer inden for Science-Technology-Society-forskningen (STS)
  • Specifikt fokus på telemedicin og sygeplejefaglig omsorg i telepraksis.

Gitte Thybo Pihl Ph.d.
  • Forældres beslutning om vaccination
  • Fælles Beslutningstagen
  • Self-tracking, patientinvolvering.