UCL-uddannelse skal styrke migrationsindsatsen på Balkan
Socialrådgiveruddannelsen i Vejle er udvalgt som nøglepartner i et EU-finansieret projekt, der skal hjælpe seks universiteter i Kosovo og Albanien med at uddanne socialarbejdere til at håndtere migrationsudfordringer.
13 undervisere fra seks universiteter i Kosovo og Albanien er i uge 44 på besøg på Socialrådgiveruddannelsen i Vejle, hvor de skal lære af danske og internationale erfaringer.
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole er nemlig med i et treårigt Erasmus+-projekt, der skal styrke undervisningen i migrationsarbejde på Balkan.
- Det er en anerkendelse af vores måde at uddanne socialrådgivere på, at vi nu skal hjælpe seks universiteter på Balkan med at styrke indsatsen for migranter, siger Birgit Mortensen, leder af Socialrådgiveruddannelsen i Vejle.

Migration er en fælles udfordring
Kosovo og Albanien står over for store migrationsudfordringer – både som transitlande og som hjemlande for borgere, der vender tilbage efter ophold i andre lande.
Projektet skal sikre, at kommende socialarbejdere får de rette kompetencer til at håndtere komplekse problemstillinger som lovgivning, menneskerettigheder, interkulturel kommunikation, social eksklusion og økonomiske konsekvenser af migration.
- Vi bidrager med vores erfaring med problembaseret læring og praksisnær undervisning. Det er metoder, der kan gøre en stor forskel, når man skal undervise i komplekse sociale problemstillinger, siger Birgit Mortensen.

Træning i Vejle – og videre til Balkan
I en hel uge gennemfører UCL en intensiv træningsuge for de udenlandske undervisere.
De bliver introduceret til nye undervisningsmetoder, herunder scenariebaseret didaktik og cases fra virkeligheden.
- Når de rejser hjem, tager de ikke bare ny viden med sig. De skal selv undervise deres kolleger hjemme på universiteterne, så viden og metoder spredes til hele uddannelsen, siger Birgit Mortensen.

UCL er med hele vejen til 2027
Projektet handler ikke kun om træning. UCL er også med til at udvikle digitale læringsmaterialer og en samling af cases og øvelser, som de seks universiteter kan bruge direkte i deres undervisning for at gøre den mere praksisnær og innovativ.
Det sker i samarbejde med universitetspartnere i Østrig og Italien og to regionale forskningsinstitutter på Balkan.
UCL følger projektet helt frem til 2027 og sender også egne undervisere til Balkan for at understøtte implementeringen og fortsætte videndelingen.
- Det er ikke kun Balkan, der får gavn af projektet. Vi lærer selv meget om migrationsarbejde, som også er relevant i en dansk kontekst. Samtidig giver det vores studerende mulighed for at møde internationale perspektiver, siger Birgit Mortensen.