UCL får godkendt ny uddannelse i e-commerce og digital marketing

Uddannelses- og forskningsministeren har godkendt en ny professionsbacheloruddannelse inden for e-handel og digital markedsføring. 

Dato: 17.11.2025

Kompetencer inden for e-commerce, digital markedsføring og digital forretningsudvikling er efterspurgte i erhvervslivet. Derfor har UCL ansøgt om at udbyde professionsbacheloruddannelsen i E-commerce og digital marketing, og den er netop blevet godkendt af ministeriet sammen med 14 andre uddannelser landet over.

- Jeg er rigtig glad for, at vi kan lancere uddannelsen i E-commerce og digital marketing, fordi den matcher de behov, vi ser i erhvervslivet lige nu. Digital handel og markedsføring er i rivende udvikling, og med den nye uddannelse giver vi de studerende en stærk kombination af forretningsforståelse, tekniske færdigheder og praktisk erfaring, siger uddannelseschef Dorthe Skriver Bonnerup.

Udviklet i samarbejde med erhvervslivet

Den nye uddannelse er udviklet i tæt samarbejde med det erhvervsliv, som skal ansætte de kommende dimittender. De nyuddannede professionsbachelorer bliver uddannet til at drive og udvikle digitale forretninger. 

På uddannelsen kombineres det tekniske med det forretningsmæssige. De studerende opbygger solid indsigt i forretnings- og kundeforståelse, økonomi og købmandsskab. Samtidig får de praktiske, tekniske kompetencer og arbejder med produktion af webindhold, dataindsamling og -analyse samt optimering af brugeroplevelse og konvertering.

Uddannelsen tager 3,25 år og er normeret til 195 ECTS-point, og den vil blive udbudt på UCL's campus på Seebladsgade i Odense.

Den nye uddannelse optager studerende allerede fra sommeren 2026 og kan søges fra 1. februar 2026.