Ny forskning: Hvad former sygeplejestuderende som fagpersoner?

Hvordan bliver man til en professionel sygeplejerske? Jette Sørensen fra UCL har forsvaret sin ph.d., der viser, at både uddannelse, hverdagsliv og relationer spiller en afgørende rolle i den faglige dannelse.

Dato: 28.10.2025 - Forfatter: Carsten Pico

Jette Sørensens forskning giver ny viden om, hvordan sygeplejestuderende udvikler sig til professionelle sygeplejersker – og hvad der hjælper eller udfordrer dem på vejen.

I en tid, hvor studerende møder stadig mere komplekse krav, peger hendes resultater på, hvordan uddannelsen kan støtte både faglig og personlig udvikling.

Hvorfor er emnet vigtigt?

- Det er vigtigt, fordi sygeplejestuderendes udvikling ikke kun formes af det, de lærer i undervisningen, men også af deres hverdagsliv og de relationer, de indgår i, siger Jette Sørensen, der er forsker ved Anvendt Sundhedsforskning hos UCL.

- Når vi forstår det samspil, kan vi bedre støtte deres dannelse - både som mennesker og kommende sygeplejersker.

Hun har undersøgt:

  • Hvordan uddannelsens rammer og hverdagslivets vilkår påvirker de studerendes udvikling og trivsel.
  • Hvordan rollemodeller, læringsmiljø og relationer spiller ind på motivation og handleevne.
  • Hvordan undervisere og kliniske vejledere navigerer i komplekse krav, når de skal støtte de studerendes udvikling.

Hvad viser din forskning?

- Min forskning viser, at professionel identitet ikke bliver skabt i et vakuum, men formes i et komplekst samspil mellem uddannelse, hverdagsliv og relationer – og at både strukturelle rammer og personlige erfaringer har betydning for de studerendes udvikling, siger Jette Sørensen.

Hendes forskning viser bl.a., at:

  • Tryghed og betydningsfulde andre er afgørende for motivation og læring.
  • Hverdagslivets ansvar og støtte påvirker engagement og modstandsdygtighed.
  • Rollekonflikter og organisatoriske rammer kan øge de studerendes sårbarhed.
  • Der er behov for strukturelle ændringer, så udfordringer ikke ses som individuelle problemer - men som noget, vi løser sammen.

Hvordan kan dine resultater gøre en forskel?

- Samlet peger resultaterne på, at professionel dannelse ikke kun handler om viden og færdigheder – men om de betingelser, vi som uddannelse og praksis skaber for læring, siger Jette Sørensen.

- Jeg håber, at min forskning kan være med til at skabe bedre betingelser for, at studerende oplever sig set og støttet i deres læringsproces.

- Når vi forstår de strukturelle vilkår bag deres udfordringer – og tør tale åbent om den tvivl, der følger med at lære – kan vi udvikle uddannelsen på måder, der styrker både trivsel og faglig dannelse.