Dansk valgfag for nordiske studerende - Modul 18

Semester Programme

Vælg valgfag i en af de 3 kompetenceområder vi tilbyder nordiske udvekslingsstuderende under pædagoguddannelsen: Kulturmøde og interkulturalitet, Sundhedsfremme og bevægelse, Natur og udeliv.

Mulige Kombinationer

Det er ikke muligt at kombinere dette course med andre courses i dette semester. 

Målgruppe

Pædagogstuderende – Early Childhood Education – med specialisering inden for småbørnspædagogik (børn i alder 1 – 5 år) fra Nordiske lande, undervisning foregår på dansk, evt. med engelsk i nogle sammenhænge/situationer.

Semesteropholdet passer godt med Barnehagelærerutdanningen fra Norge. Det kan også være relevant for studerende i Barnevernspedagogutdanning.

Teoridelen af opholdet passer også godt med Förskollärarprogrammet fra Sverige.

Undervisningen foregår på dansk.

Formål

Modul 14 og 18 er den danske pædagoguddannelses 2 valgfrie moduler, eller valgfrie kompetenceområder. Modulerne giver dig som studerende mulighed for at tone din uddannelse inden for ét kompetenceområde.

Som udvekslingsstuderende ved Pædagoguddannelsen på UCL kan du vælge mellem 3 kompetenceområder:

  1. Kulturmøde og interkulturalitet, eller
  2. Sundhedsfremme og bevægelse, eller
  3. Natur og udeliv.

Du kan læse mere om de enkelte kompetenceområder og deres læringsmål på dette link.

Husk at vælge det rigtige Course Unit i din ansøgning.

Undervisningsmetoder  

Studieaktiviteterne består af en vekselvirkning mellem oplæg (også fra eksterne oplægsholdere), diskussioner, praktisk arbejde og/eller praktiske øvelser, individuelt arbejde, studiegruppearbejde og evt.  ekskursioner.

Afhængig af hvilket kombination af modul 14 + 18 du har valgt er der specifikke metoder koblet på disse.

Se evt. ”course description” for neden.

Betingelser

For at gennemføre modulet og opnå et certifikat skal den studerende:

  • Møde op til og deltage aktivt i undervisning, gruppearbejde og ekskursioner
  • Modtage og give varierende former feedback fra uddannelsesfaglige medarbejdere og medstuderende i forbindelse med de løbende studieaktiviteter, fremlæggelser og studieøvelser, og
  • Gennemføre opgaver/øvelser frem til prøven, og
  • Deltage i og gennemføre prøven.

Special conditions with regard to the student’s health and physical condition may apply.

Students with a criminal record will not be accepted.

Studieafgift

Ikke relevant for EU/EØS-studerende og udvekslingsstuderende fra partnerinstitutioner, alle andre studerende skal betale. Send i så fald en e-mail til international@ucl.dk for at høre mere.

Mulighed 1

Modul

Navn

Modul 18: Kulturmøde og Interkulturalitet

Periode 

1 December 2025 – 30 Januar 2026

ECTS

10

Beskrivelse og læringsmål

Du skal vælge valgfag i en af de 3 kompetenceområder vi tilbyder nordiske udvekslingsstuderende under pædagoguddannelsen:

  • Kulturmøde og interkulturalitet
  • Sundhedsfremme og bevægelse
  • Natur og udeliv

Du kan læse mere om de enkelte kompetenceområder og deres læringsmål på dette link.

 

 

Mulighed 2

Modul

Navn

Modul 18: Sundhedsfremme og bevægelse

Periode 

1 December 2025 – 30 Januar 2026

ECTS

10

Beskrivelse og læringsmål

Du skal vælge valgfag i en af de 3 kompetenceområder vi tilbyder nordiske udvekslingsstuderende under pædagoguddannelsen:

  • Kulturmøde og interkulturalitet
  • Sundhedsfremme og bevægelse
  • Natur og udeliv

Du kan læse mere om de enkelte kompetenceområder og deres læringsmål på dette link.

 

 

Mulighed 3

Modul

Navn

Modul 18: Natur og Udeliv

Periode 

1 December 2025 – 30 Januar 2026

ECTS

10

Beskrivelse og læringsmål

Du skal vælge valgfag i en af de 3 kompetenceområder vi tilbyder nordiske udvekslingsstuderende under pædagoguddannelsen:

  • Kulturmøde og interkulturalitet
  • Sundhedsfremme og bevægelse
  • Natur og udeliv

Du kan læse mere om de enkelte kompetenceområder og deres læringsmål på dette link.

Module

Students taking an elective will be assessed based on a written assignment or a presentation, depending on what matches with the course content and their individual interests. The written assignment will focus on analyzing and applying the course content they receive. Alternatively, students may choose to interview professionals of their own choice about a subject they are passionate about and present their findings to the class.

The assessment structure is flexible and will be tailored to the course's focus and the students’ learning during the elective.