Studerende rustes med digitale værktøjer
CMS, SoMe, SEO, Google analytics…
Vores digitale hverdag stiller stadigt større krav til de medarbejdere, der uddannes til at arbejde med markedsføring og kommunikation – dette gælder naturligvis også UCL's markedsføringsøkonomer, der rustes til arbejdslivet med digitale værktøjer.
På den to-årige markedsføringsøkonom-uddannelse får de studerende en solid og grundlæggende viden, der gør dem i stand til at kunne analysere, planlægge og realisere løsninger inden for marketing, kommunikation og salg. Men udover at kunne udtænke de store overordnede planer og strategier, efterspørger virksomhederne i høj grad, at deres ansatte også kan omsætte planerne til konkrete markedsføringsmaterialer og tiltag.
- En ting er at have det store strategiske og teoretiske overblik, når man som færdiguddannet markedsføringsøkonom skal ud i det pulserende og travle erhvervsliv. Det er mindst ligeså vigtigt, at markedsføringsøkonomen kan omsætte idéerne. Det kræver, at de studerende får kendskab til en række visuelle marketing værktøjer under deres uddannelse, siger tidligere uddannelsesleder Dorthe Skriver Bonderup fra UCL.
Digitale værktøjer bringes i spil i praktikken
Og de studerendes kendskab til de forskellige værktøjer giver pote. Det oplever de allerede under deres obligatoriske praktikforløb, hvor de ofte får lov at jonglere med markedsføring på hjemmesider og sociale medier.
- Undervisning i digital markedsføring har været rigtig spændende og har givet mig nogle uundværlige værktøjer. Jeg har svært ved at forestille mig, hvordan jeg skulle kunne varetage mine opgaver som praktikant uden at have prøvet at udarbejde konkrete visuelle produkter i vores undervisning, siger Melissa Stenner, tidligere markedsføringsøkonomstuderende fra UCL.
Markedsføringsøkonomerne på UCL bliver klædt på til det digitale arbejdsliv ved at få det digitale lag med ind over alle deres fag. Derudover kan de studerende tage valgfaget digital markedsføring på deres 3. semester.