Jysk kommune retter nyt initiativ mod egne ledelsestalenter

Kolding Kommune har med succes skabt egen ledelsesmodel inden for dagtilbud. Nu fortsætter de udviklingen med et nyt før-lederkursus.

Kolding-modellen skal motivere pædagoger

Inden for det pædagogiske område lægger man mærke til Kolding Kommunes ledelsesmodel. Her er ikke distrikts- og områdeledelse, men derimod netværksledelse. Ledere inden for dagtilbud indgår i arbejdsgrupper, hvor de deler viden og udveksler erfaringer.

Organiseringen er kendt under navnet Kolding-modellen. Kommunen har som oftest held til også at tiltrække kandidater udefra, når nye lederstillinger slås op. Alligevel tager man nu endnu et initiativ, der skal styrke ledelsesrekrutteringen, nemlig et før-lederkursus.

– Vi står overfor et generationsskifte i ledelsen i mange af vores institutioner i de kommende år. Derfor vil vi nu gøre en indsats for at motivere de af vores pædagoger, som har lederpotentiale til at forfølge deres ambitioner, siger Suzan Werther Andersen, pædagogisk udviklingschef Kolding Kommune.

3 klare mål med før-lederkurset

UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole gennemfører før-lederkurset hen over efteråret.

Suzan Werther Andersen peger på tre klare mål med kurset:

  • flere og bedre ansøgere fra egne ansatte til lederstillinger
  • at fastholde og motivere nuværende medarbejdere med lederpotentiale og ambitioner
  • at signalere, at ledelse og ledelsesudvikling er en forudsætning for kvalitetsudviklingen inden for børneområdet.

Talenterne bliver spottet og indstillet

Det er samtidig ikke muligt for alle og enhver frit at tilmelde sig før-lederkurset, som består af fire kursusdage.

– Den enkelte institutionsleder skal spotte og tilmelde pædagoger, hvor de kan se ledelsespotentialet – selvfølgelig efter en grundig dialog med vedkommende, forklarer Suzan Werther Andersen.

Målgruppen er pædagoger, dagplejepædagoger og specialpædagoger med lederpotentiale og drømme om at blive souschef eller afdelingsleder. Derudover er det for souschefer og afdelingsledere med ambitioner om at blive institutionsledere.