Åbn for eksperimenterende undervisning i matematik

Klæd skolens/kommunens matematiklærere på til at arbejde med åben, eksperimenterende og undersøgende matematik, som kan åbne flere elevers øjne for faget.

Udfodrer eleverne

Der sker noget med læringsrummet, når eleverne arbejder med åbne opgaver, og når de skal eksperimentere og undersøge matematikken, fordi der ikke er givet et bestemt svar eller en bestemt vej at gå.

Eleverne bliver udfordret, når første løsning ikke altid er den smarteste eller eneste løsning.

CFU’s pædagogiske konsulenter kan sætte gang i en proces for matematikfagteams, der ønsker at udforske mulighederne for at arbejde med en åben, eksperimenterende og undersøgende matematikundervisning.

Målet er

  • At styrke faglærernes viden om organisering og strukturering af åben eksperimenterende og undersøgende matematikundervisning.
  • At give gode idéer til åbne og undersøgende elementer i undervisningen – med og uden digitale værktøjer.

Forløb tilpasset lokale ønsker

CFU tilbyder at skræddersy et forløb, der er tilpasset lokale ønsker og behov.

Det vil være en fordel at sætte et par møder af over tid, så deltagerne kan få egne erfaringer undervejs  og samle op på de udfordringer, der måtte opstå.

Dermed får vi samtidig en fælles grundlag for at diskutere potentialer i denne form for matematikundervisning.

Bo Teglskov Kristensen Konsulent, IT og teknologi og matematik
Rikke Teglskov Konsulent, Matematik
Signe Schmidt Rye Afdelingsleder i CFU