Mads giver frivillig rådgivning til borgere i Vollsmose

Mads Nørregaard er frivillig i Den Frie Rådgivning i Vollsmose. Her yder han sammen med andre frivillige rådgivning til borgere, som har vanskeligt ved at navigere i det offentlige system.

Mads er 22 år og socialrådgiverstuderende. Han hørte første gang om Den Frie Rådgivning til frivillighedsdagen på UCL, hvor Javeenan, som er projektkoordinator i Den Frie Rådgivning og selv er socialrådgiveruddannet, fortalte om arbejdet som frivillig rådgiver i Vollsmose. I Den Frie Rådgivning tilbyder man Mads blev optændt af ideen om at bruge sin viden fra uddannelsen til at hjælpe borgere og samtidig blive en del af et stærkt arbejdsfællesskab sammen med andre frivillige.

Hverdagen i Vollsmose

Når Mads møder ind til en arbejdsdag som frivillig, så starter dagen med en halv times fælles briefing af de frivillige. Her hører de om, hvilke sager de skal rådgive om i løbet af dagen, og derefter foregår rådgivningen de næste 3 timer. Dagen slutter med debriefing, hvor oplevelserne fra dagens rådgivning vendes i fællesskab. 

Det er tale om personlig rådgivning, hvor Mads og de andre frivillige sidder sammen med en borger typisk ved en computer, da meget af kommunikationen med myndighederne foregår digitalt. 

- Det handler i første omgang om at skabe tryghed og en relation til borgeren. Jeg starter altid med at forklare, hvad det vil sige at være frivillig, og at jeg ikke er en del af kommunen eller myndighederne, og at deres journal ikke deles med andre, forklarer Mads.

Hjælp til selvhjælp

Det er typisk borgere som har en anden etnisk og kulturel baggrund end dansk, som kommer til Den Frie Rådgivning, og de har ofte vanskeligt ved at navigere i det offentlige Danmark. Der kan være tale om både sproglige, tekniske og kulturelle barrierer for borgerne.

Borgerne efterspørger fx hjælp til at søge boligtilskud, forny pas eller søge om opholdstilladelse.

- Det er meget vigtigt at være opmærksom på kulturforskelle. Man skal være meget klar i rådgivningen og give tydelige og direkte råd. Man skal for eksempel ikke bruge humor, siger Mads.

Målet er at gøre borgerne fortrolige og kompetente til selv at kunne navigere i den digitale kommunikation med offentlige myndigheder.

- Vi arbejder altid med at ’hjælp til selvhjælp’. Vi skal guide dem og hjælpe dem til selv at kunne navigere på offentlige hjemmesider, siger Mads.

For Mads giver det en masse fagligt at arbejde i rådgivningen, hvor han har lejlighed til at dykke ned i forskellige lovområder som fx serviceloven og integrationsloven, og de praktiske erfaringer kan han tage med tilbage på studiet.

Mads sammen med Javeenan og Arif, som er projektkoordinatorer i Den Frie Rådgivning
Mads sammen med Javeenan og Arif, som er projektkoordinatorer i Den Frie Rådgivning

Talent i praksis

”Talent i praksis” er et særligt talentforløb for UCL-studerende på pædagog-, socialrådgiver- og læreruddannelserne i Odense. De studerende bliver i forløbet matchet med en frivillig social forening, hvor de skal være aktive som frivillige i mindst 25 timer i en periode af 6 måneder.

Med forløbet ønsker UCL at ankende engagement og praktisk talent. Derfor får de studerende, som gennemfører forløbet en særlig udmærkelse på deres eksamensbevis.

Det første forløb blev gennemført i 2023, hvor 21 studerende var igennem forløbet.

Læs mere på: https://www.frivilligcenter-odense.dk/talent/