Børnehaveklassens dag 2025

Kursus

Et fagligt fællesskab med leg, sprog og læring i centrum

Hvordan kan vi styrke børns begyndende læse- og skriveudvikling med legende og meningsfulde tilgange? Hvordan møder vi alle elever – også de særligt begavede – og skaber inkluderende læringsmiljøer med høj faglighed?

På Børnehaveklasseledernes Dag 2025 samler vi inspirerende oplægsholdere og praksisnære workshops, der sætter spot på børnehaveklassens centrale opgave: At give børn en tryg og nysgerrig start på skolelivet, hvor de oplever mestring, deltagelse og læring i fællesskab.

Datoer og tilmeld

Program:

Kl. 8.30 – 9.00:
Ankomst og morgenbrød

Kl. 9.00 – 9.15:
Velkomst og faglig status v/ Anja Bøhnke, pædagogisk konsulent, UCL, Center for Undervisningsmidler og Helle Hovgaard, forperson for fagfornydelsen på børnehaveklassen.

Dagen indledes med en kort velkomst og et fagligt blik på, hvor vi står og hvor vi er på vej hen i arbejdet med børnehaveklassen.

Kl. 9.15 – 10.45:
De leger sig ind i sproget og skriver sig ind i læsningen v/ Lis Pøhler, læsekonsulent og lærebogsforfatter.

Hvordan kan vi bygge bro mellem de klassiske sproglege og den tidlige læse- og skriveundervisning, som fylder mere og mere i børnehaveklassen? Lis Pøhler deler viden, idéer og inspiration til at bringe sproglege aktivt ind i det moderne læringsmiljø.

Kl. 10.45 – 11.15:
Pause og orientering i forlagsmaterialer.

Kl. 11.15- 12.15:
Workshop-runde 1
Vælg én af fem praksisnære workshops om fx tidlig skrivning, begavede børn, stationsundervisning, teknologi eller udeliv.

Kl. 12.15 – 13.15:
Frokost og orientering i forlagsmaterialer.

Kl. 13.15 – 14.15:
Workshop-runde 2

Kl. 14.15 – 14.45:
Kaffepause og orientering i forlagsmaterialer.

Kl. 14.45 – 15.45:
Rammerlege som afsæt for opdagende og meningsfuld skrivning v/ Mari Lura Elvedahl (BokstavMari), læselærer og forfatter.

Mari viser, hvordan rammesatte rollelege og lærer-i-rolle kan skabe inkluderende skriveundervisning, hvor alle elever får en vigtig rolle. Du får konkrete eksempler på praksis, der kombinerer leg, fantasi og skrift.

Kl. 15.45 – 16:
Afrunding og tak for i dag v/ Anja Bøhnke, pædagogisk konsulent, UCL, Center for Undervisningsmidler.

Workshop

Elever med høj begavelse v/ Rikke Christensen, lærer og konsulent, Clever Consulting

At være højt begavet er ikke altid en gave i skolen. Mange af disse elever føler sig anderledes, oplever skoledagen som meningsløs og har svært ved at finde fællesskaber. Rikke Christensen sætter fokus på, hvordan vi kan identificere og støtte elever med høj begavelse i børnehaveklassen – og skabe læringsmiljøer, hvor også de trives og udfordres. Du får både teoretisk indsigt og konkrete pædagogiske greb.

Tidlig og meningsfuld skrivning v/Janus Madsen, leder af forskningsprojekter og lærebogsforfatter og Lone Rønberg, børnehaveklasseleder, Hunderupskolen

Hvordan kan vi bruge skriveundervisning som en kreativ og differentieret tilgang i børnehaveklassen? Med udgangspunkt i platformen skriveudvikling.dk får du inspiration til stilladserede skriveforløb med modeltekster, skriverammer, ordkort og fri download af materialer. Fokus er på mestring, glæde ved skriftsprog og tydelige rammer, hvor alle elever kan lykkes.

Differentieret stationsundervisning v/ Helle Ravn Jørgensen, børnehaveklasseleder, Spurvelundskolen

Hvordan planlægger man stationsundervisning, så alle børn lærer og føler sig set? På denne workshop dykker vi ned i, hvordan stationsundervisning kan differentieres med udgangspunkt i data og elevernes behov. Du får mulighed for at tilrettelægge dit eget forløb – og alle deltagere får en fysisk "mulepose" med færdige forløb til fire stationer: ord, skrivning, læsning og læring.

Leg og teknologi i børnehaveklassen v/ Ulrich Pedersen Dahl, pædagogisk konsulent, UCL, Center for Undervisningsmidler

Hvordan integrerer man teknologi på en legende måde i børnehaveklassen? Få hands-on eksempler på, hvordan I kan arbejde med kodning, robotter og digital skabertrang i børnehøjde. Workshoppen giver konkrete idéer til at fremme kreativitet, samarbejde og teknologiforståelse gennem leg.

Naturfaglige fænomener og udeliv v/ Ole Andersen, pædagogisk konsulent, UCL, Center for Undervisningsmidler

Naturen ligger lige udenfor døren – og rummer et væld af læringsmuligheder. I denne workshop skal vi ud og undersøge naturen med børneøjne: Hvilke dyr og planter finder vi? Hvordan understøtter vi nysgerrighed og undren? Du får idéer til aktiviteter, hvor du som voksen ikke behøver at være ekspert – men derimod nysgerrig sammen med børnene.

Den gode overgang fra børnehaveklassen til 1. klasse v/ Rikke Kroer Bartink Larsen, pædagogisk konsulent, UCL, Center for Undervisningsmidler

Hvordan sikrer vi, at eleverne oplever en rød tråd i overgangen fra børnehaveklassen til 1. klasse? I denne workshop dykker vi ned i centrale pædagogiske greb, der styrker sammenhæng og kontinuitet for eleverne – både fagligt, socialt og kulturelt.

Vi ser nærmere på:

  • Hvordan læringsmiljøet i børnehaveklassen kan forbindes med 1. klasse
  • Hvad der skal til for, at elevernes erfaringer og fællesskaber bringes med videre
  • Særligt fokus på sproglig udvikling og samarbejde om overlevering
  • Inspiration til materialer og idéer fra CFU, der kan understøtte overgangen i praksis

Du går fra workshoppen med konkrete værktøjer, refleksioner og idéer, du kan bruge i samarbejdet med kolleger, SFO og 1. klasse – og med børnene som det naturlige omdrejningspunkt

Datoer og tilmeld

Forløb