Norsk perspektiv på god skrivedidaktik - Erasmus+ tur til Trondheim
Center for Undervisningsmidler i UCL inviterer dig til at deltage på studietur til Trondheim (Norge) med temaet "Norsk perspektiv på god skrivedidaktik".
Studieturen er en del af UCL's strategiske arbejde med den internationale dimension for grundskoleområdet under Erasmus+
Datoer og tilmeldFormålet med denne studietur er at inspirere deltagerne til at videreudvikle deres skrivedidaktiske praksis i overensstemmelse med den nyeste forskning på området og Fælles Mål. Faghæftet og Fælles Mål bygger blandt andet på norsk skrivedidaktik, som har vist sig særdeles effektiv i praksis.
Fokus på studieturen
På CFU UCL oplever vi en stor interesse blandt dansklærere for at styrke børn og unges skrivekompetencer gennem undervisningen. Mange lærere oplever succes med en del af elevgruppen, men særligt elever med svage eller stærke læse- og skrivekompetencer udgør en udfordring. Der er derfor et stort behov for en skrivedidaktik, der inkluderer alle elever i klassen. Denne studierejse har særligt fokus på:
- Funktionel skrivning og respons
Deltagerne vil fordybe sig i, hvordan funktionel skrivning kan integreres i daglig undervisning. Funktionel skrivning fokuserer på at gøre skrivning relevant og nyttig for eleverne ved at koble det til virkelige situationer og behov. - Brug af skrivning som redskab til læring og kommunikation i fagene
Skrivning kan være et effektivt værktøj til at fremme læring i alle fag. På denne tur vil deltagerne udforske forskellige strategier for at integrere skrivning i fagene. Det vil hjælpe eleverne med at udvikle deres evne til at kommunikere komplekse ideer skriftligt. - Støtte til elever med læse- og skrivevanskeligheder, elever i mellemgruppen og elever med særligt gode læse- og skrivekompetencer
Deltagerne vil dykke ned i differentierede undervisningsmetoder, der kan tilpasses de forskellige behov i en klasse. Fokus vil være på at udvikle strategier, der kan hjælpe alle elever, uanset deres udgangspunkt, med at forbedre deres skrivefærdigheder. - Stimulering af skriveglæde
At skabe et positivt skrivemiljø er essentielt for at fremme skriveglæde. Deltagerne vil diskutere og afprøve aktiviteter og opgaver, der motiverer eleverne til at skrive med glæde og engagement. Dette kan fx omfatte samskrivning og kreative skriveprojekter, der gør skrivning mere tilgængelig og sjov. - Udvikling af kvaliteten af lærernes skriveundervisning gennem et professionelt læringsfællesskab
Deltagerne vil blive en del af et professionelt læringsfællesskab, hvor de kan dele erfaringer, udfordringer og succeser med kolleger. Turlederne vil facilitere workshops og diskussioner, der fremmer samarbejde og kontinuerlig faglig udvikling. Målet er at opbygge et netværk af støtte og videndeling, der fortsætter efter studieturen.
Se den fulde beskrivelse for det internationale kursus herunder:
Datoer og tilmeld
-
01.09.2025Kursus00:00 - 00:00
-
04.09.2025Kursus00:00 - 00:00