Skabende fællesskaber, kreativitet og relationsdannelse i SFO
Vil du arbejde med fællesskaber i skabende processer, der giver børn oplevelse af mestring, glæde ved at omsætte ideer til handling mens eksisterende relationer bliver stærkere og nye bliver skabt?
Datoer og tilmeldFagligt indhold
Vi skal arbejde med pædagogisk grundfaglighed, og hvordan relationsarbejde, børneperspektiver og anerkendelse kan rammesætte og guide kreative, eksperimenterende, legende og skabende processer sammen med børn.
Det teoretiske indhold perspektiveres gennem de observationer og afprøvning af ideer, som du og dine medstuderende foretager mellem undervisningsgangene. Det faglige indhold er med fokus på følgende tre hovedområder:
- Kreativ, legende og skabende processers betydning for børns oplevelse af mestring og glæde ved at arbejde skabende
- Kreative og skabende processers betydning for børns trivsel, sociale udvikling og dannelse
- Pædagogen som anerkendende rammesætter og medskabende aktør i kreative processer
Udbytte
På kurset kobler vi teori og din praksis i hverdagen, og målet er en integration af praksiserfaring og udviklingsorientering, så du som studerende opnår kompetencer til, at:
- bidrage til en mangfoldig fritidspædagogisk praksis med et særligt fokus på skabende, legende og kreative fællesskaber med differentierede deltagelsesmuligheder
- igangsætte, indgå i og reflektere over skabende, legende og kreative fritidspædagogiske miljøer i et dannelsesperspektiv
For at du opnår disse kompetencer, arbejder vi med:
- viden om, hvordan børns væren, fællesskabelse og dannelse kan understøttes og udvikles gennem deltagelse i fritidspædagogiske miljøer, hvor kreative, legende og skabende processer er i centrum.
- viden om og metoder til at understøtte børns selv- og medbestemmelse samt mestring i skabende fællesskaber med andre
- metoder, som kan inspirere til at skabe kreative og skabende processer i hverdagen, hvor voksne indgår i samskabende processer med børn.
Vi arbejder med ovenstående i en kombination med din hverdag.
I løbet af kurset undersøger og eksperimenterer vi med og reflekterer over fritidspædagogisk grundfaglighed og fritidspædagogiske kernebegreber.
Vi går på opdagelse i din og dine medstuderendes hverdag og hverdagens muligheder for skøre, skæve, skabende eksperimenter, hvor børns ideer, perspektiver og kreative udfoldelse er i centrum.
I løbet af kurset, får du kort sagt mulighed for at afprøve dine ideer i hverdagen og bringe dine erfaringer ind i undervisningsrummet, som bliver en kobling mellem undervisning og et refleksivt vidensdelings- og udviklingsrum.
Målgruppen:
Pædagoger og medhjælpere i SFO
Det er et fagspecifikt kursus, der læner sig op ad modul 2: Facilitering og organisering af mangfoldige fritidspædagogiske processer og aktiviteter under Fritidspædagogik (6 - 18 år). Derfor kan man søge tilskud ved den kommunale kompetencefond
Datoer og tilmeld
-
23.10.2025Kursus09:00 - 15:00
-
31.10.2025Kursus09:00 - 15:00
-
06.11.2025Kursus09:00 - 15:00
-
13.11.2025Kursus09:00 - 15:00
-
20.11.2025Kursus09:00 - 15:00