Temadag: Hvordan støtter vi bedst studerende med særlige læringsforudsætninger i klinisk praksis?

Kursus

Hver fjerde studerende, vi møder i klinisk praksis, har særlige læringsforudsætninger og brug for socialpædagogisk støtte (SPS).

På denne temadag sætter vi fokus på, hvordan vi bedst samarbejder og vejleder i klinisk praksis, når en studerende har funktionsnedsættelser eller andre særlige behov.

Datoer og tilmeld

Få viden, der gør en forskel

Gennem oplæg, erfaringsudveksling og praktiske redskaber får I ny viden og konkrete metoder til at styrke jeres rolle som vejleder i klinisk praksis.

På temadagen: 

  • Får I indsigt i, hvordan vejledningen kan blive udfordrende, og hvordan I kan håndtere frustrationer og misforståelser, når studerende med særlige behov møder opgaver i klinikken.
  • Lærer I, hvordan I bedst støtter studerende med forskellige baggrunde og særlige læringsforudsætninger, og hvordan I kan skabe inkluderende og effektive læringsmiljøer.
  • Får I konkrete pædagogiske værktøjer og erfaringer, som I kan anvende i jeres egen kliniske praksis, og som kan gøre en stor forskel for de studerendes læring.
  • Får I mulighed for at deltage i en paneldebat, hvor I sammen med andre fagfolk og eksperter reflekterer over, hvordan vi kan forbedre samarbejdet og skabe bedre løsninger for studerende med særlige behov.

Målgruppe

Temadagen er for alle, der arbejder med uddannelse af studerende i praksis og teori i sundhedsvæsenet.

Program

  • 08:30-09:00: Ankomst og morgenkaffe/te med brød
  • 09:00-09:10: Velkomst og præsentation af dagens tema og formål
  • 09:15-11:15: Når vejledningen udfordrer - forståelse og strategier v/psykolog Marie Husby fra Studenterrådgivningen
    • Hvilke udfordringer oplever de studerende i overgangene mellem teori og klinik?
    • Hvad betyder funktionsnedsættelser for læring og samarbejde?
    • Hvordan håndteres frustrationer og misforståelser?
    • Dialog og spørgsmål
  • 11:15-11.30: Pause
  • 11:30-12:00: Kulturel diversitet og uddannelse - perspektiver fra studerende med etnisk baggrund v/Adjunkt Sinthuja Vasantharajan
  • 12:00-12:45: Frokostpause med sandwich og drikkelse
  • 12:45-13:30: Studerende med særlige læringsforudsætninger (SPS) - erfaringer med pædagogiske tiltag i praktikken v/lektor Lisbeth Frederiksen Aarhus Universitetshospital
    • Hvad udfordrer og fremmer læringen i praktikken?
    • Pædagogiske overvejelser og redskaber i praktikken.
  • 13:30-14:00: Nysgerrigt blik på fundene fra Videncenter om Handicaps afdækning af udfordringerne i UCL-studerendes studieliv- og studiepraksis v/afdelingsleder Alice Petersen og Mads K. Caspersen SPS, Studie- og Karrierevejledning UCL
    • Universal Design for Learning (UDL) som forståelsesramme og indgangsvinkel til at skabe rammerne for udbytterige læringsfællesskaber, uden at gå på kompromis med faglige ambitioner eller de studerendes faglige udbytte.
  • 14:00-14:20: Kaffe/te og kage og indsamling af spørgsmål til paneldeltagere
  • 14:20-14:55: Paneldebat. Det svære samarbejde hvordan skaber vi bedre løsninger? Perspektiver fra studie- og SPS-vejledere, ledere og uddannelseskonsulenter samt dagens oplægsholdere.
    • Udgangspunktet er spørgsmål og refleksioner fra deltagerne
  • 14:55-15:00: Tak for i dag

Foto/Video

I løbet af temadagen tager vi billeder.

Datoer og tilmeld

Forløb