Leg og børne- og ungdomskultur

Begreberne legekraft, fabulerende leg, legekvaliteter og digital leg er blandt omdrejningspunkterne for forskningen i leg og børne- og ungdomskultur.

I dette forskningsprogram er der fokus på leg og legende tilgange til læring. Forskningstemaerne dækker begreber som legekraft, fabulerende leg, legekvaliteter og digital leg. Programmets forskere leder eller deltager i en række forsknings- og udviklingsprojekter og spænder fra store landsdækkende indsatser som Playful Learning og Legekunst til casestudier og teoriudvikling inden for leg, børne- og ungdomskultur.

Forskningen bidrager både til udvikling af den pædagogiske praksis i daginstitutioner, skole-fritidsordninger og børnekulturinstitutioner og til at vidensunderstøtte pædagoguddannelserne på professionshøjskolerne.

Forskere

Helle Hovgaard Jørgensen Docent i leg og børne- og ungdomskultur, ph.d.
Tina Visgaard Duedahl Lektor, ph.d

Aktuelle projekter

Science og Teknologi i Børnehøjde

Med materialet fra dette projekt kan pædagogisk personale bidrage til udviklingen af science-orienterede læringsmiljøer, der tager udgangspunkt i børnenes perspektiver og nysgerrighed for den verden, de lever i.

Alle Børns Dagtilbud

Dette udviklingsprogram under Playful Learning har fokus på at styrke kvaliteten i praksis med leg som arena, så børn i dagtilbud oplever mere trivsel og stærkere fællesskaber.