E-handel og digital marketing

I denne del af anvendt erhvervsforskning undersøger vi, hvordan digitale forandringer har indflydelse på markedskommunikation, og på hvordan forbrugeradfærd forandrer sig med den digitale udvikling.

Virkningsfuld kommunikation

Forholder forbrugere sig eksempelvis anderledes til online reklamer end til print reklamer? Og bør fortællestrukturer og kommunikative virkemidler derfor også ændres, så de passer i en digital ramme? Forskningen peger i den tydelige retning, at kommunikationen skal tilpasses lige nøjagtig den platform, den leveres på for at være virkningsfuld.

I forhold til e-handel undersøger vi blandt andet, hvordan layout på hjemmesider kan understøtte forbrugernes vej hen imod de varer, de leder efter. Vi dykker også ned i, hvordan produktvisning og information mest hensigtsmæssigt bliver vist frem, så forbrugerne har de bedste forudsætninger for at vurdere deres mulige indkøb.

Øjnenes retning

Vi arbejder både kvalitativt og mere eksperimentelt. Vi analyserer tekster, laver interviews og benytter os af teknologi for at nå dybere i vores forståelse af problemstillinger. Eksempelvis benytter vi eye-tracking udstyr, der tillader os at følge med i, hvor på en hjemmeside en forbrugers øjne søger hen og i hvilken rækkefølge.

Digitalisering har helt grundlæggende forandret både forbrugeradfærd og den praksis, der bliver benyttet i marketing. Inden for temaet e-handel og digital marketing bidrager vi til, at virksomheder kan kommunikere på en hensigtsmæssig måde med forbrugerne.

Vi samarbejder med virksomheder om at forstå, hvordan digitalisering har indflydelse på deres forretningsmodeller og tilstedeværelse i samfundet.

Gry Høngsmark Knudsen Forskningschef for Anvendt forskning erhverv