PostNord er igennem en kolossal transformation, har sagt farvel til ca. 4000 medarbejdere og skåret et helt ledelseslag væk. Nu er tiden inde til at fortsætte udviklingen af den store virksomhed til den morgendag, der allerede er her. Det betyder, at alle ledere bliver oprustet på UCLs akademiuddannelse.
De fleste af os husker de daglige røde postbude og postkasser fyldt med breve. Imens vi ser den nye virkelighed, hvor digitaliseringen disrupter alt omkring os. PostNord er i dag en nordisk virksomhed med over 25.000 medarbejdere, som er igennem en gevaldig omstilling under nye markedsvilkår med markante fald i breve og vækst i pakker og logistik.
Det har betydet kraftige ændringer i hele virksomheds forretningsstrategi og struktur.
Konkret betyder det, at distributionsledere, kørselsledere og produktionsledere rundt omkring i landet får større ansvar og endnu større betydning for forretningens resultater. PostNord er i hård konkurrence, og her ser virksomheden også den gode ledelse som en konkurrenceparameter:
HR-chefen er klar i mælet om, at den store transformation har ført til glidende ændringer over flere år, og at de lokale ledere er afgørende for virksomhedens forretningsstrategi.
I alt skal op mod 200 ledere fra PostNord over de kommende år erhverve en fuld akademiuddannelse i ledelse på UCL. Det er en meget blandet gruppe ledere, hvor nogle i forvejen har en pæn uddannelsespakke bag sig. Andre har været i PostNord i mange år. En del er blevet forfremmet fra deres virke som gode medarbejdere og har ikke en mere samlet uddannelsespakke bag sig som leder. Nogle af lederne har ikke været på skolebænken i mange år, men fælles for dem alle er, at de leverer på både indsats og resultat.
Det fundament ønsker vi blot at styrke yderligere.
Netop den meget blandede baggrund gør, at PostNord er glade for, at de i samarbejde med UCL har gennemført en større realkompetencevurdering af alle lederne hen over sommeren 2020 og nu fået et komplet billede af ledernes kompetencer.
PostNord har valgt at indgå det store projektsamarbejde med UCL i kølvandet på et forløb for deres koordinatorer. Det er ifølge HR-chefen vigtigt for PostNord, at UCLs undervisere har et rigtig godt kendskab til og forståelse for virksomheden, dens dagligdag og den store transformation:
HR-chefen er overbevist om, at det er en udvikling, der ikke kan stoppes, at alle skal være bedre uddannet i alle lag af virksomheden, og at kurser og uddannelsesbeviser har deres udløbsdato:
Har du spørgsmål eller ønsker du hjælp til et fremtidigt forløb, så kontakt Chefkonsulent Jesper Ussing Hjort på jehj@ucl.dk.