E-handelsstuderende hjalp webshops med bæredygtig kommunikation

Hvordan kommunikerer man som virksomhed bedst muligt om bæredygtighed? Det skulle e-handelsstuderende give svaret på, da de mødte virksomheder til en workshop om bæredygtig kommunikation.

Dato: 30.08.2022 - Forfatter: Mark Lodberg
Michael Wegner Møller Hansen arbejdede sammen med sin gruppe om feedback til virksomheden VAER.

Wehlers, som laver møbler af plastikaffald og VAER, der laver sko af genbrugte jeans var blandt deltagerne og de kender begge til udfordringen med at kommunikere deres bæredygtige forretningsmodel til kunderne.

Emma Hjortdal, der er medstifter af virksomheden VAER var mødt op med flere udfordringer – bl.a. et ønske om at booste virksomhedens salg og samtidig blive bedre til at kommunikere om bæredygtighed. En øvelse, der ifølge Emma kan være en svær balancegang.

- Bæredygtighed kan være lidt et fyord i vores branche, fordi det hurtigt kan komme til at virke som greenwashing. Så vi har indtil nu måske lavet lidt mere ”green hushing”, fordi vi har været bange for at kommunikere noget forkert.

Rigtige cases løfter motivationen

En af de e-handelsstuderende, der skulle forsøge at hjælpe Emma med den grønne kommunikation var Michael Wegner Møller Hansen.

Han og de andre studerende arbejdede gruppevis med virksomhedernes problemstillinger og gav afslutningsvis deres anbefalinger videre til VAER og de andre virksomheder.

- Jeg synes, det er super spændende at arbejde med rigtige virksomheder i stedet for, at vi sidder med en teoretisk opgave og bare ’leger’, at vi er rigtige købmænd.

- Det løfter da også motivationen lidt ekstra, at der sidder en rigtig person og forventer noget reel input.

Store forandringer stiller krav til erhvervslivet

Virksomhederne VER de TERRE, VAER, O’tay og Wehlers lyttede interesseret til de studerendes oplæg og feedback.

Kravene til bæredygtig kommunikation er allerede store og behovet bliver ikke mindre i fremtiden.

Derfor bliver de studerende undervist i bæredygtig e-handel, så de kan være forandringspiloter ude i virksomhederne og hjælpe dem med at omfavne og konkurrere i den nye verden, som de skal leve i, forklarer Sine Larsen, der er studiekoordinator på uddannelsen i e-handel.

- Erhvervslivet står overfor store forandringer i de kommende år i forhold til ny lovgivning, ansvarlig produktion, CO2 kvoter, udvidet producentansvar og kommunikation af deres bæredygtige initiativer.

VAER fik gode input med hjem

Emma Hjortdal fulgte interesseret med, da de studerende kom med konstruktiv feedback til virksomhedens nye hjemmeside.

Set fra virksomhedernes side af bordet, var Emma Hjortdal da også glad for den feedback, hun fik fra Michael og de andre studerende.

- Jeg synes, de kom med nogle virkelig gode pointer. De studerende gav blandt andet input til, at det skal kommunikeres lidt mere sexet, at vi bruger tekstilaffald i vores nye sneakers.

- Faktisk ville jeg gerne have haft endnu længere tid med dem. Gerne en hel uge, så de også kunne være med til at implementere nogle af de forslag, de kom med.

Har netop lanceret en ny hjemmeside

For Emma var timingen for dagens besøg på UCL helt oplagt, da virksomheden for nylig har lanceret en ny hjemmeside.

- Det er helt klart vores online shop, der genererer mest salg, så det er vigtigt for os, at den fungerer optimalt.

- Man kan godt blive lidt blind på det hele, og derfor var der en god anledning til at få nogle andre øjne på, hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer på hjemmesiden.

Om arrangementet

Workshoppen var arrangeret i samarbejde med Lifestyle & Design Cluster, der er et netværk, der arbejder med at fremme innovation og bæredygtig vækst primært i små og mellemstore bolig- og beklædningsvirksomheder samt i relaterede kreative brancher.

På dagen deltog de fire virksomheder VER de TERRE, VAER, O’tay og Wehlers.

E-handelsvirksomheden Hesehus var også med på dagen som videnspartner.

Læs mere om uddannelsen til e-handel