Underviserteam hædres for legende undervisning og stærkt samspil
Claus Bjerre og Bo From Jacobsen tildeles i dag Uddannelses- og Forskningsministeriets Undervisningspris for deres inspirerende og engagerende undervisning.
Claus Bjerre og Bo From Jacobsen tildeles i dag Uddannelses- og Forskningsministeriets Undervisningspris for deres inspirerende og engagerende undervisning i valgfaget ’Design til produktion’ på UCL’s bygningskonstruktøruddannelse.
Uddannelses- og Forskningsministeriet uddeler for anden gang Undervisningsprisen – en pris der er sat i verden for at anerkende den store betydning, som inspirerende, inddragende og nytænkende undervisere har for de studerende på de videregående uddannelser.
Og for studerende og kollegaer på UCL kunne det ikke passe bedre end på makkerparret Claus og Bo.
Styring giver plads til innovation og den enkelte studerende
Med deres faglige baggrund som henholdsvis arkitekt og bygningskonstruktør spiller Claus og Bo hinanden gode i deres undervisning, som de selv bedst beskriver som målrettet og involverende – med højt til loftet og plads til spræl. Netop det at have tiden til at være der 100 procent for de studerende og have et frirum med dem, er særligt vigtigt for underviserparret, der bruger et processtyringsværktøj til deres undervisning.
- Double Diamond er et værktøj der hjælper med at styre innovative processer, så alle ved, hvad man laver på helt bestemte tidspunkter. Og det værktøj er så blevet udgangspunktet for valgfaget ’Design til produktion’, vi driver sammen, siger Claus.
På valgfaget skal de studerende designe en karnap, som skal monteres på en bygning. Claus leder den første del af processen og diamanten, hvor de studerende udelukkende tænker på karnappens form og udseende. Bo driver anden del af processen og diamanten, der handler om at gøre idéen bygbar.
- Den styring gør, at vi hele tiden ved, hvor vi har hinanden, og hvor vi hver især er i vores undervisning af de studerende, siger Bo.
Tæt relation og trygt læringsrum
Og ifølge makkerparret giver netop denne styring plads til den mere frie undervisningsform.
- Vi leger os igennem det valgfag her siger Claus og fortsætter:
- Vi giver de studerende ret frie hænder i deres arbejde med faget. Der er ingen tvivl om, at de synes, det er svært, men vi beder dem også om netop at undgå at gå med de lette løsninger. De skal gerne vælge det der er svært – det er det der udvikler dem mest, siger Claus.
En anden vigtig del af teamets undervisning er at skabe det frie og trygge rum til at de studerende netop tør tænke stort og tage chancer. Her bruger Claus og Bo sig selv i særlig grad og kommer tæt på de studerende.
- Vi bruger en del tid på studieture, hvor vi er ude og se arkitektur og byggerier og besøger tegnestuer. Det er vigtigt, at de studerende får inspiration og viden de kan bygge videre på i deres projekter. Men vi bruger også tiden på sociale ting og tager fx ud og spiser sammen. Vi involverer os i og interesserer os meget for vores studerende. Det gør, at vi kommer meget tæt på dem siger Bo og fortsætter:
- Vi bringer ofte vores egne professioner i spil og bruger os selv rigtig meget. Vi har omvendt også høje forventninger til dem. Men når vi så når ud i 7.-8. lektion, så skal der også være plads til ballade, griner Bo.
Og hvordan er det så at vinde den pris?
Ved UFM’s prisuddeling mandag er der syv prisvindere i alt, som hver modtager 500.000 kroner. De 200.000 kroner er en personlig hæderspris, mens 300.000 kroner er øremærket aktiviteter, der kan være med til at skabe god og engagerende undervisning på prismodtagernes uddannelsesinstitutioner.
- Præmien er ikke så vigtig i sig selv, men det at vi vinder den sammen betyder meget for os, siger Bo mens Claus stemmer i:
- Ja, det er spændende at få mulighed for at vinde sådan en pris sammen med en kollega. Samtidig er det jo en vigtig anerkendelse af vores arbejde - en anerkendelse af, at den linje vi kører den virker. Det er fedt at gå ind i klassen med det i baghovedet fremover, slutter Claus.
Om undervisningsprisen
Årets prismodtagere består af fem undervisere og to underviserteams. Der er to prismodtagere fra universiteterne, to prismodtagere fra professionshøjskolerne samt en prismodtager fra henholdsvis erhvervsakademierne, de kunstneriske uddannelsesinstitutioner og de maritime uddannelsesinstitutioner. Det er ledelsen på den enkelte uddannelsesinstitution, der i samarbejde med de studerende, har indstillet kandidater til det relevante rektorkollegium, som så har besluttet, hvem der skal indstilles til priserne.
Priserne overrækkes af H.K.H Kronprinsessen og uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen mandag den 27. september.
Du kan læse mere om Undervisningsprisen på UFM's hjemmeside.