Forretningsfolk med digital selvtillid og forskere på sidelinjen

300 virksomheder har fået øjnene op for, hvad det kan betyde for forretningen, når den får et digitalt liv. Virksomhederne har gennemgået et 4-årigt erhvervsfremme-projekt, som to lektorer fra UCL har fulgt fra sidelinjen og beskrevet i en rapport.

Dato: 26.11.2021 - Forfatter: Winnie Laursen

- Det virker.

Så kort kan lektor og Ph.d. Birgitte Wraae opsummere forløbet, der hedder ”Styrket Erhverv på Gadeplan”, som er sat i værk af de fire sydfynske kommuner Ærø, Svendborg, Faaborg- Midtfyn og Langeland.

Projektet handler om at løfte handelsbyerne ved at hjælpe den enkelte virksomhed, særligt i detailhandlen, med at vokse. De mindre virksomheder uden det store budget til udvikling har gratis kunnet dygtiggøre sig i markedsføring på sociale medier, optimering af salg på hjemmesider og effektfuld videoproduktion.

Fredag 26. november præsenterede Birgitte Wraae og lektor Jacob Thomsen en rapport om projektet på Børsen i København.

Undervejs har deltagerne fulgt workshops, der eksempelvis fokuserede på, hvilke greb, der mest effektivt får kundens besøg på deres hjemmesider til at resultere i et salg. På markedsføringssprog hedder det konverteringsoptimering.  

- Undervisningen har hele tiden været tæt på deltagernes virkelighed. Det kan man læse ud af interviewene, at de har sat pris på, siger lektor Birgitte Wraae.

Forsker: Virksomheder har fået nyt blik for forretningsudvikling

UCL har deltaget med undervisere i projektet, og har stået i spidsen for 80 workshops.

 - Det her er detailhandlen, de er i drift hele tiden, hvis det var blevet for bredt og fjernt, var mange formentligt stået af, siger lektor Birgitte Wraae.

Gennem 34 interviews med deltagere i projektet, med undervisere og konsulenter har hun sammen med sin kollega lektor Jacob Thomsen fra UCL, skrevet en samlet rapport om projektet og sporet sig ind på, hvad der har gjort, at der i perioden er skabt en markant forøgelse af indtægter.

- Mange har løftet blikket og er begyndt at tænke forretningsudvikling på en ny måde, og de fleste er ekstremt taknemmelige for at have lært nyt, siger Birgitte Wraae.

Deltager: Vi er vokset med 150 procent

Og det er faktisk også den følelse, man sporer hun Gitte Almlund, der ejer den Svendborgbaserede webshop ”Zozozial Coffee”.

- Vi er vokset med 150 procent, siden vores hjemmeside blev ændret for halvandet år siden, siger hun.

”Zozozial” begyndte som et lille kafferisteri i Svendborg, men sælger i dag kvalitetskaffebønner både en gros og direkte til kunder via en webshop. Forretningen ejer Gitte Almlund med sin mand, men det er hende, der har fulgt de mange workshops.

- Det kræver tid, det kræver nysgerrighed og hårdt arbejde, men til gengæld får du højere digital selvtillid og det kan virkelig bruges forretningsmæssigt, siger Gitte Almlund, der undervejs gav sin virksomheds hjemmeside en kærlig behandling, som har trukket mange nye kunder til.

21 virksomheder har fået testet deres hjemmesider

Undervejs blev hendes virksomhed udvalgt sammen med 20 andre til at få deres hjemmeside gennem UCL’s såkaldte neurolab. Her blev en række testpersoners øjenbevægelser overvåget imens, de besøgte eksempelvis Zozozials hjemmeside.

-  Det var helt fantastisk, det har virkelig fået vores øjne op for, hvor meget små ændringer kan betyde for kundernes vej gennem vores hjemmeside, siger Gitte Almlund.

Erhvervsfremmeprojektet Styrket Erhverv i Gadeplan slutter med udgangen af 2021.