Lærer hædret for projekt om feedback til børn

Ud af 67 indstillede projekter fra hele landet fik Malene de Lemos fra UCL en andenplads og en præmie på 8000 kroner for sit bachelorprojekt om den følelsesmæssige vekselvirkning mellem lærer og elev, og hvad den betyder for, hvordan eleven modtager feedback.

Dato: 28.11.2022 - Forfatter: Winnie Laursen

- Det er mega-fedt og en kæmpe anerkendelse, og det bedste af det hele er, at det jeg har skrevet om, kan bruges meget direkte i mit arbejde som lærer, siger Malene de Lemos, der straks efter studiet har fået arbejde på Dalum Skolen i Odense.

Nærvær, smil og åbent kropssprog 

Hædren blev tildelt ved en prisfest for lærerprofessionen i København fredag den 25. november. I projektet har Malene de Lemos stillet skarpt på samtalen, hvor en lærer giver mundtligt feedback til en elev. Der er nemlig en del forskning, der underbygger hvor vigtig faglig feedback er for elevens udbytte af undervisningen, men ikke meget, der beskæftiger sig med betydningen af lærerens nærvær, smil og åbne kropssprog.

- jeg dykkede ned i det her, fordi jeg interesserer mig meget for mentalisering, altså hvordan man som lærer har en slags dobbeltfokus både på elevens tanker og adfærd, men også på hvilke intentioner og behov, man selv kommer med, siger Malene de Lemos.

Venligt klap 

I sit daglige virke som underviser i dansk og engelsk for 6., 7. og 9. klasser øver hun sig meget på at inddrage nogle af de pointer, hun har fra sin opgave.

- Jeg kan godt finde på at give et venligt klap, hvis en elev har sagt noget godt eller sige ”yes” og vise stærk arm, hvis een er lykkes med noget svært, og jeg synes, jeg kan se i børnenes øjne, at det har en effekt, siger Malene de Lemos, der understreger, at hendes opgave ”ikke er forskning”, men at det er et udspil ”til refleksion”.

Det er 11. gang, at Lærerprofession.dk, der drives af landets professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen, uddeler priser til de bedste afslutningsprojekter.

Søren Smedegaard Uddannelseschef for Læreruddannelserne i UCL