Talentfulde nyuddannede pædagoger hædret

De nyklækkede pædagoger Cecilie Dansbo og Julie Strand Petersen er blevet anerkendt for deres fagligt høje niveau som studerende. De har i øvrigt begge allerede fået deres første pædagogjob.

Dato: 27.01.2022 - Forfatter: Kasper Duus

Cecilie Dansbo og Julie Strand Petersen har netop afsluttet deres bachelorprojekter og kan kalde sig pædagoger. Det har de gjort med så meget faglig tyngde og kvalitet, at deres vejledere og censorer har indstillet dem som særligt talentfulde. De har desuden gennem hele deres uddannelse demonstreret et udsædvanligt højt fagligt niveau, og derfor blev de torsdag hædret af uddannelsesleder Agnete Kramme og uddannelseschef Anders Nørgaard ved et lille coronavenligt arrangement med blomster, taler og vin.

Medbestemmelse og svære overgange

Julie Strand Petersen er uddannet med skole- og fritidsspecialisering, og hun har skrevet sit projekt sammen med en medstuderende, hvor de har undersøgt, hvad medbestemmelse betyder for børns læring og motivation. De har blandt andet lavet interviews med børnehaveklasseledere, lærere og elever på Broskolen.

Cecilie Dansbo er uddannet med specialisering i social- og specialområdet, og hun har skrevet om vanskelige overgange for børn med autisme på en specialskole. For eksempel kan overgangen fra en spisesituation til garderoben være stressende for et barn med autisme. Her fandt Cecilie ud af, at blandt andet simple piktogrammer kunne forberede børnene på overgangen og gøre dem mindre stressede.

Allerede fået job

At der er rift om pædagoger, har de to kunnet mærke, da de skulle søge job efter sidste eksamen. Der er mange opslag om pædagogstillinger for tiden.

- Man kan bare scrolle i dem, griner Cecilie, som fra 1. februar er ansat som pædagog i specialbørnehaven Platanhaven.

Også Julie har allerede fået job, da hun har fået et barselsvikariat på 1,5 år på Carl Nielsen-skolen, hvor hun tidligere har været i praktik.

Mange muligheder som pædagog

Begge kvinder fremhæver uddannelsens mange muligheder – både i forhold til de gode jobmuligheder – men også at de kan læse videre på universitetet og tage en pædagogisk kandidatuddannelse, som de begge overvejer. Cecilie var faktisk en tur forbi idrætsstudiet på universitetet, før hun endte på drømmeuddannelsen til pædagog, men idræt var slet ikke hende.

Hvad er så det vigtigste, de tager med fra pædagoguddannelsen?

- Jeg har lært, at man aldrig skal placere problemet hos barnet, men derimod i miljøet og reflektere over sin egen rolle som pædagog, siger Cecilie.

- Jeg har lært at reflektere vedvarende over min egen rolle, siger Julie.

UCL ønsker de to talentfulde pædagoger held og lykke i deres videre karriere.