Pionerer på læreruddannelsen

Der er en første gang for alt. Og i år er affyrings-året for den nye læreruddannelse, som har historisk bred opbakning fra parterne på skoleområdet. På UCL skal cirka 250 lærerstuderende betræde ny uddannelsesmæssig jord, og de har faktisk allerede taget de første skridt.

Dato: 29.08.2023 - Forfatter: Winnie Laursen

”Du så uuuhh – du bliver lærer lige nu – du så uuuhhh”, musikvideoen som tutorerne har produceret til de kommende lærerstuderende og som bliver afspillet i festsalen, rammer måske ikke alle toner rent, men den rammer rent ind i en glæde over at byde nye lærer-fæller velkommen ombord.

Matematik på sengen

På fjerde række sidder Mathias Johansen på 21 år, og han føler sig ret godt modtaget. 

- Jeg glæder mig virkelig til at møde alle, siger han og fortæller, at han træder i sin fars fodspor. Mathias Johansens far er lærer, og Mathias har et tydeligt barndomsminde, hvor faren har siddet på hans seng og lært ham om tværsummen i matematik. Og måske også indpodet det med, at der findes mange måder at overlevere fagligt stof på, så det lander godt hos modtageren.

-Jeg vil gerne give børn positive oplevelser fra deres skole, og jeg har set, hvor godt det virker, når man involverer dem og lader dem opfinde praktiske øvelser, der kan hjælpe dem med at forstå stoffet. De hopper ikke så nemt fra, når de selv har været med til at bestemme, hvad der skal ske, siger Mathias Johansen, der kommer med halvandet års erfaring som lærervikar på en skole i Odense.

Læreruddannelsen skal vise sit værd

Og netop erfaring fra klasseværelset – praktik – kommer til at fylde på en helt nye måde i læreruddannelsen, der også byder på mere fagligt feedback til de studerende, langt større samarbejde med praktikskoler og flere undervisningstimer.

- Vi er mange, der er nye i år, siger uddannelseschef Søren Smedegaard, der også er formand for Læreruddannelsens Ledernetværk, og har siddet helt tæt på planlægningen af den nye læreruddannelse.

- Godt nok har vi i overgangsåret øvet os på enkeltdele af den nye uddannelse, men det er nu den samlede pakke skal vise sit værd, siger han.

Og noget af det afgørende nye viser sig allerede et par uger inde i første semester. Her indleder de studerende nemlig den såkaldt udstrakte praktik, hvor de en dag om ugen kommer ud på en skole og følger undervisning og - i nogle tilfælde – også selv tager roret i klasselokalet. Den erfaring tager de så med tilbage til uddannelsen, hvor det oplevede, bliver fulgt op med teori og øvelser.

Chance for at lære børnene at kende

Samtidigt er de studerende tilknyttet den samme skole gennem de praktikforløb, der er placeret de første to år.

- Så har vi jo en chance for virkelig at lære børnene at kende, så de tør åbne sig overfor os og omvendt, at vi tør give noget af os selv, siger Mie Aaagard Hubert, en af de nye lærerstuderende.

Imens hun sammen med sit hold følger tutorene ned af gangen til den allerførste præsentation af holdet, fortæller hun, at en veninde, der læste på den ”gamle” ordning følte, at man blev ”revet væk” fra de elever, man lige havde lært at kende.

- Nu bliver det måske lidt nemmere at træde ind i lærerrollen, når vi på forhånd har kendskab til en klasse, siger Mie Aagaard Hubert, der har valgt at fokusere på fag som matematik og engelsk.

Helt konkret kommer praktikken til at stige fra 30 til 40 ECTS-point på den samlede uddannelse.

- Man kan sige, at dørtærsklen til skolehverdagen med den nye læreruddannelse bliver mindre for de studerende. De får tidligt en fornemmelse af, hvad det er, de skal lære for at være i den verden, siger uddannelseschef Søren Smedegaard og tilføjer, at undervisere fra læreruddannelsen også kommer ud på praktikskolerne og observerer de studerende.

Ingenting er på autopilot

Frafaldet på læreruddannelsen er i dag cirka 20 procent, og en af ambitionerne med den nye læreruddannelse er netop, at det meget tætte samarbejde med praktikskoler og læreruddannelsen skal give de studerende en stærk fornemmelse af, at de fagligt er på højde med udfordringerne og er rustet til de mange forskelligartede opgaver som lærer. Så de hænger på.

- Du bliver hurtigt bekræftet i, om du kan stå der i klassen, om du har noget på hjerte, og om det er noget for dig, siger den nye studerende Mathias Johansen, der har tænkt sig at holde uddannelseschefen op på den opfordring, han kommer med fra scenen i festsalen:

- Ingenting er på autopilot – nærmest alt er sat i søen på ny. Så nu må I hjælpe os med at få øje på det, der måske skal have et vrid mere, lyder det fra Søren Smedegaard.

 

Søren Smedegaard Uddannelseschef for Læreruddannelserne i UCL