Fritidspædagogikken - en nøgle til mere fællesskab i skolen

Fritidstilbud har ofte en mere inkluderende tilgang til fællesskaber, fordi de ikke er bundet af skolens primære fokus på faglig indlæring. Netop derfor kan skolen lære meget af fritidspædagogikken, fortæller Helle Rabøl Hansen, jurist og forsker i skoleform og trivsel, der holder oplæg på den kommende Skolefritidskonference den 10. september 2025 på UCL 

Dato: 19.06.2025 - Forfatter: Anne-Kathrine Brorsen Michelsen 

Helle Rabøl Hansen påpeger, at debatten om børns trivsel ofte centrerer sig om hjemmet, men at skolen spiller en afgørende rolle. "Trivselskommissionen har primært haft fokus på forældres rolle, men vi bliver nødt til at anerkende, at skolen er et sted, hvor børn tilbringer mange af deres vågne timer. Derfor skal vi tænke langt mere over, hvordan vi kan understøtte børns trivsel i skoledagen," forklarer hun. 

Fællesskabende pædagogik og didaktik 

En central pointe i Helle Rabøl Hansens forskning er betydningen af fællesskabende pædagogik og didaktik. "Vi skal ikke bare have undervisning og aktiviteter for børn – vi skal skabe aktiviteter, der samler dem og giver dem en følelse af tilhørsforhold," siger hun. 

Hun understreger, at mobning ofte opstår i grupper, hvor fællesskabet ikke fungerer. "Mobning er ikke kun et individuelt problem, men et fælles problem. Det handler om gruppedynamikker, og derfor er det afgørende, at vi skaber inkluderende fællesskaber, hvor alle børn oplever, at de hører til," forklarer hun. 

Hvordan kan skolen styrke fællesskaber? 

For at styrke fællesskaber i skolen foreslår Helle Rabøl Hansen blandt andet at skolen samarbejder tættere med fritidspædagogikken. Et konkret tiltag kunne være at sikre, at pædagoger er repræsenteret i skolebestyrelser, så den pædagogiske tænkning får en større plads i skolens hverdag. 

Desuden foreslår hun, at elever i højere grad inddrages i undervisningen og aktiviteterne, så de oplever ejerskab og meningsfuldhed i skolen. "Når børn oplever, at deres stemme betyder noget, skabes der en naturlig følelse af fællesskab. Det kan være med til at reducere mobning og skabe en skole, hvor flere børn trives," siger hun. 

Skolefritidskonferencen den 10. september 2025 uddyber Helle Rabøl Hansen sine pointer og giver konkrete værktøjer til, hvordan pædagoger kan arbejde med fællesskaber i deres daglige praksis. "Vi har brug for en skole, hvor alle børn oplever at høre til – og det starter med at sætte fællesskabet i centrum," afslutter hun. 

Faktaboks: Helle Rabøl Hansen 

  • Jurist og forsker i skoleform og trivsel 
  • Har en ph.d. i pædagogisk psykologi 
  • Har forsket i mobning og børns fællesskaber 
  • Har arbejdet som lektor ved Grønlands Universitet