Tre kendetegn ved god pædagogfaglig ledelse

Pædagogfaglig ledelse spiller en afgørende rolle for børns trivsel og udvikling i skolefritidsordninger. Men hvad kendetegner egentlig en god pædagogfaglig leder? Ifølge Søren Voxted, lektor ved SDU, er der tre centrale elementer, der kendetegner en stærk pædagogisk ledelse. 

Dato: 03.04.2025 - Forfatter: Nanna Villsen Eshøj 

1. Evnen til at lede processer frem for kontrol

En god pædagogfaglig leder fokuserer ikke kun på strukturer og kontrol, men på at facilitere processer, der understøtter børns læring og trivsel.  

"Skoleledere er ofte trænet i strategisk ledelse, mens pædagogfaglige ledere har en stærk forståelse for, hvordan pædagogiske processer skal iværksættes og drives," forklarer Søren Voxted. Det handler om at sikre, at pædagogerne har de rette rammer og metoder til at skabe inkluderende fællesskaber. 

2. Tæt tilknytning til praksis

En pædagogfaglig leder er ikke en leder på afstand, men en, der er tæt forbundet med praksis.  

"Pædagogfaglige ledere har ofte en stærk relation til deres medarbejdere og en naturlig forståelse for, hvordan arbejdet med børn fungerer i praksis," siger Voxted.  

3. Evnen til at synliggøre pædagogers værdi

En dygtig pædagogfaglig leder kan hjælpe med at synliggøre pædagogernes betydning og sikre, at deres faglighed bliver anerkendt på lige fod med lærernes. 

Vil du høre mere? Så kom med på Skolefritidskonferencen, hvor Søren Voxted giver konkrete eksempler på, hvordan pædagogfaglige ledere kan styrke deres praksis.

Læs mere om Skolefritidskonferencen og tilmeld dig her.

Fakta om Søren Voxted

  • Lektor ved SDU, Institut for Virksomhedsledelse 
  • Har forsket i ledelse af dagtilbud og skolefritidsordninger 
  • Forfatter til flere bøger om ledelse og organisation indenfor den pædagogiske verden 
  • Holder workshop på Skolefritidskonferencen om pædagogfaglig ledelse