Vi sætter jo ikke engelsklærere til at undervise i fysik

Der er et behov for pædagogfaglige ledere. Det mener Søren Voxted, lektor ved SDU. På workshop for ledere på Skolefritidskonferencen udfordrer han ledere og siger, at pædagoger skal ledes af pædagogfaglige ledere. 

Dato: 19.06.2025 - Forfatter: Nanna Villsen Eshøj 

"Der er en udbredt holdning om, at pædagogik er pædagogik, uanset hvilken kontekst den udføres i. Det er en misforståelse," siger Søren Voxted og sammenligner det med at bede en engelsklærer undervise i fysik. "Man forstår, at det er uhensigtsmæssigt i skolen, men når det kommer til pædagoger, forventer man, at de kan spænde over både almen- og specialpædagogik samt fritidspædagogik uden videre." 

Pædagogernes rolle er blevet udvandet 

Ifølge Søren Voxted er en af de store udfordringer, at pædagogernes faglighed bliver udvandet, fordi de ofte må varetage mange forskellige funktioner. Pædagogerne i fritidstilbuddene indgår i skolen, hvor de arbejder med trivselsopgaver og inklusionsindsatser, men uden samme anerkendelse som lærerne. 

"Pædagoger bliver ofte set som et supplement til skolen, men de bidrager med en helt anden faglighed, der er afgørende for børns trivsel og udvikling," forklarer Voxted. 

Behov for pædagogfaglige ledere 

En del af løsningen er ifølge Voxted at sikre, at pædagogerne ledes af pædagogfaglige ledere, der forstår deres arbejde og kan skabe de rigtige rammer for dem. "Pædagogfaglige ledere er bedre til at facilitere de processer, der sikrer børnenes trivsel, fordi de har en dybdegående forståelse af det pædagogiske arbejde," siger han. 

Skolefritidskonferencen vil Søren Voxted uddybe, hvordan vi kan styrke pædagogernes position i skolen og skabe en ledelsesstruktur, der tager deres faglighed alvorligt.  

Faktaboks: Søren Voxted 

  • Lektor ved SDU, Institut for Virksomhedsledelse 
  • Har forsket i ledelse af dagtilbud og skolefritidsordninger 
  • Forfatter til flere bøger om ledelse og organisation inden for den pædagogiske verden 
  • Holder workshop på Skolefritidskonferencen om pædagogfaglig ledelse