Det tænkende klasserum for de yngste

Kursus

På kurset vil du gennem arbejdet med opgaver af undersøgende karakter blive introduceret til dele af Peter Liljedahls tanker om det tænkende klasserum.

Datoer og tilmeld

Det tænkende klasserum i indskolingen.

Fagligt indhold

Hvem vil ikke gerne have tænkende og reflekterende elever, der arbejder engageret og nysgerrigt?

På kurset vil du gennem arbejdet med opgaver af undersøgende karakter blive introduceret til udvalgt praksisser af Peter Liljedahls tanker om Det Tænkende Klasserum. Vi vil kigge nærmere på gruppedeling, lodrette tavler, spørgsmål, der opretholder læringsflow, opsamling og konsolidering af klassens fælles viden: ”Hvad ved vi nu?”.

Desuden vil vi se på udviklingen af undersøgende tænkeopgaver og udvidelser af disse.

Du får mulighed for at afprøve undersøgende tænkeopgaver, som du efterfølgende kan benytte i din egen undervisning.

Udbytte

Efter kurset vil du:

  • let kunne gå i gang med at planlægge en undervisning, der indeholder flere af principperne fra Det Tænkende Klasserum
  • gennemføre flere af opgaverne fra kurset til dine egne klasser
  • ”oversætte” matematikbogens opgaver, så de bliver mere undersøgende

Målgruppen:

Kurset er for dig, der underviser i matematik i indskolingen.

Er du ikke i målgruppen?

Fortvivl ikke, vi har årligt mere end 300 kurser. Skulle vi mod forventning ikke have et, som passer til dig, så er vores konsulenter og undervisere specialiserede i at lave skræddersyede forløb. Kontakt os på cfu-kursus@ucl.dk for at høre mere.

Forplejning

Kurset er inkl. forplejning.

Rikke Teglskov Konsulent, Matematik
Karina Lund Kursussekretær

Datoer og tilmeld

Forløb