Fællesskabende praksis i skolen - inspireret af Lillehammer

Kursus

Er du optaget af, hvordan kvaliteten i den almene pædagogiske praksis kan styrkes? Ønsker du at skabe en stærk fællesskabende pædagogisk praksis, som øger læring og trivsel uden at ekskludere børn og unge til specialtilbud? Så er dette kursusforløb noget for dig. Du får et indblik i, hvordan Professor Thomas Nordahls viden og tanker kan omsættes til konkret pædagogisk praksis, inspireret af Lillehammer-modellen.

Datoer og tilmeld

Fagligt indhold

På kurset skal vi dykke ned i:

  • viden om fællesskabsopbyggende praksisser
  • viden om, hvordan legende, kropslige, sanselige og æstetiske læreprocesser og -aktiviteter kan øge børns handlerum, oplevelse af glæde og samhørighed i børnefællesskaber og herigennem skabe flere deltagelsesmuligheder.
  • viden om og indsigt i pædagogisk analyse
  • viden om kvalificering og udvikling af inkluderende lærings- og legemiljøer
  • viden om teamsamarbejde med afstemning af - og justeringer i - den pædagogiske praksis
  • viden om, hvilke opmærksomheder og tiltag i udviklings- og læringsmiljøet, der kan få flest mulige børn og unge til at fastholdes og deltage i de almindelige tilbud

Udbytte

Du får et fagligt fundament og praktiske idéer til at:

  • udvikle og kvalificere en inkluderende pædagogisk praksis med blik for playful learning, mangfoldighed og deltagelse
  • analysere og reflektere over sociale, kontekstuelle og individuelle betingelser for målgruppens deltagelsesmuligheder
  • analysere, vurdere og handle på problemstillinger ud fra henholdsvis et professionelt-, et målgruppe- samt et pårørendeperspektiv

Målgruppen

Kurset henvender sig til alle fagprofessionelle i skolen, der arbejder med børn og unge.

Datoer og tilmeld

Forløb